Uutisia, yritystietoja

Historia

RENAULT TRUCKS HISTORIA

RENAULT TRUCKS HISTORIA - VUODESTA 1894 TÄHÄN PÄIVÄÄN

Renault kuorma-autojen tie koko maailman valtateille perustuu pitkään historiaan.

Renault Trucks omaa ainutlaatuisen menneisyyden ja tulevaisuudessa vauhti vain kiihtyy kaikilla maailman teillä. Renault Trucksilla on historia, josta me kaikki voimme olla ylpeitä. Tämä historia selittää sen, mitä Renault Trucks on tänä päivänä, ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa: merkki, joka on omistautunut palvelemaan asiakkaitaan ja tieliikennekuljetuksia kokonaisuudessaan samoin kuin vahvistamaan yhteiskunnallisesti tärkeän toiminnan mainetta. Vuodesta 1894 lähtien, jolloin Marius Berliet suunnitteli ja valmisti yksisylinterisen moottorin ja valmisti ensimmäisen bensiinillä toimivan autonsa tähän päivään asti, voit tutustua yli sata vuotta vanhaan historiaan katsomalla alla olevan elokuvan «Pioneerit vuodesta 1894».

 

 

1894-1909: pioneerien aikakausi


Histoire de Renault Trucks

 

1894 Lyonissa Marius Berliet suunnitteli ja rakensi yksisylinterisen moottorin ja valmisti ensimmäisen bensiinikäyttöisen auton. Vuonna 1906 hän valmisti ensimmäisen kuorma-auton.

 

1898 Billancourtissa Pariisin lähellä Louis Renault suunnitteli neliportaisen vaihteiston ja esitteli ensimmäisen motorisoidun ajoneuvon. Hän valmisti ensimmäisen suoravetoisen hyötyajoneuvon vuonna 1900 ja Pariisin kaupunkibussin prototyypin 1906.

 

 

 

 

1914-1918: sarjatuotanto alkaa

Histoire de Renault Trucks

 

Berliet toimitti Verdunin rintamalle ajoneuvoja 40 auton päivävauhdilla. Renaultin valmistamat 600 taksia puolestaan auttoivat voittoon Marnen taistelussa ja varmistivat Renaultin paikan historiassa.

 

Vuonna 1917 Renault valmisti historian ensimmäisen modernin panssarivaunun. Latil valmisti ensimmäisen 4x4 kuorma-auton. Se oli luonnollinen kehitysvaihe vuonna 1898 valmistuneelle ensimmäiselle etuvetoiselle autolle.

 

 

1919-1928: kohti taloudellista vakautta

Histoire de Renault Trucks

Louis Renault ja Marius Berliet osoittivat teollista neroutta uudistaessaan autonvalmistusta. Berliet oli myös sitoutunut valmistamaan Ranskan valtion tilaamia Renault FT17 panssarivaunuja.

 

1923 Renault pystyi ensimmäisenä valmistajana tarjoamaan rekkaveturin maantiekuljetuksiin. Samana vuonna kehitettiin häkäkaasulla toimiva kaasumoottori ja ensimmäinen servojarruilla varustettu rekkaveturi. Ensimmäinen dieselmoottori asennettiin kuorma-autoon 1928.

 

 

1952-1978: kohti suurta konsernia

Histoire de Renault Trucks

Vuosien 1952 ja 1974 välillä Laffly, Rochet Schneider, Camiva ja Citroën HGV sulautuivat Berlietiin. Vuonna 1957 valmistui Berliet T100, joka oli maailman suurin kuorma-auto.

 

1955 perustettiin Saviem fuusioimalla siihen Somua ja Latil, joka oli Renaultin kuorma-autodivisioona. Siihen liittyi Richard Continental 1965 ja Sinpar 1975.

 

Vuonna 1978 fuusioituvat Berliet ja Saviem Ranskan ainoaksi kuorma-autovalmistajaksi. Siitä kehittyi Renault Véhicules Industriels, Renault yhtymän kuorma-autodivisioona.

 

 

Vuodesta 1983: tavoitteena johtoasema

Histoire de Renault Trucks

Renault Véhicules Industriels käynnisti kansainvälisen konsernin muodostamisen yrityskaupoilla, kun se 1983 hankki omistukseen Dodge Europen ja arvostetun amerikkalaisen Mack tuotemerkin 1990.

Vuonna 1992 otettiin ratkaiseva askel: Renault Véhicules Industriels -yhtiöstä muodostettiin Renault V.I, josta vuonna 2001 tuli osa Volvo Groupia. Vuonna 2002 perustettiin maailmanlaajuinen Renault Trucks.