Uutiset
rss


31.01.2017

3D tulostus: Kevyempiä ja kompaktimpia moottoreita

Moottorien pienentyneen koon ansiosta suurempi hyötykuorma ja pienempi polttoaineenkulutus

RENAULT TRUCKS 3D-METALLITULOSTUS: KEVYEMPIÄ MOOTTOREITA TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIALLA

Renault Trucksin suunnittelijat kehittävät parhaillaan ainetta lisäävää valmistusprosessia 3D-metallitulostusta, jonka odotetaan tehostavan moottoreiden suorituskykyä. Tulevaisuuden teknologiasta tulee pian todellisuutta, ja monimutkaisia 3D-tulostettuja osia on jo testattu onnistuneesti Euro 6 -moottoreissa.

Renault Trucksin Lyon Powertrain Engineering -osasto on kehittänyt ainetta lisäävää metallituotteiden valmistustekniikkaa tulevaisuuden valmistusprosesseja varten. 4-sylinterinen DTI 5 Euro 6 step C -prototyyppimoottorin suunnittelun apuna on käytetty 3D tulostustekniikkaa. Vaikka moottori suunniteltiinkin kokonaisuudessaan virtuaalisesti, keinuvivut ja nokka-akselin laakerinkannet valmistettiin 3D-metallitulostustekniikalla ja niitä testattiin 600 tuntia koestuspenkissä Euro 6 -moottorissa.

Renault Trucksin projektin tavoitteena on osoittaa, että moottoria voidaan pienentää ja keventää lisäävää metallituotteiden valmistusprosessia käyttäen.

− Prosessin ansiosta olemme onnistuneet keventämään 4-sylinteristä moottoria 120 kg eli 25 %. Testeissä on osoitettu, että 3D-tulostustekniikalla valmistetut moottorinosat todella kestävät käyttöä, projektipäällikkö Damien Lemasson kertoo.

Lisäävä metallituotteiden valmistustekniikka avaa uusia kehittämismahdollisuuksia lämpövoimaa hyödyntävien moottorien alueella. Tulostusprosessissa materiaalia lisätään kerroksittain, joten sillä voidaan valmistaa monimutkaisia orgaanisia muotoja. Osien koko voidaan optimoida, kokoonpanovaiheita tarvitaan vähemmän, ja moottorissa tarvitaan vähemmän osia. Lisäävän valmistuksen ansiosta insinöörit pääsevät valjastamaan koko luovuutensa. Menettely on todellinen läpimurtotekniikkaa tulevaisuuden moottorinvalmistuksessa.

− Moottoreista voidaan tehdä kevyempiä ja käytännöllisempiä – ja samalla suorituskyvyltään optimaalisia. DTI 5 -moottorissa tarvitaan 25 prosenttia vähemmän osia; niitä on kaikkiaan 200 kpl vähemmän, Lemasson täydentää.

Kuljetusyritykset hyötyvät 3D-metallitulostuksesta monin tavoin. He voivat optimoida ajoneuvokalustonsa kokonaiskäyttökustannukset, sillä moottorien pienentyneen koon ansiosta hyötykuormat suurenevat ja polttoaineenkulutus pienenee.

Lyhyellä aikavälillä valmistusmenetelmää voidaan hyödyntää pitkälle erikoistuneissa sovelluksissa tai pienissä tuotantoerissä. Alkuvaiheen testeistä saatujen hyvien tulosten jälkeen Renault Trucksin insinöörit jatkavat valmistusprosessin kehitystyötä ja pyrkivät näin edelleen parantamaan kuorma-auton osien suorituskykyä ja käytännöllisyyttä.


Renault Trucks kuorma- ja pakettiautot
Renault Trucks kuuluu Volvo Group Trucks konserniin. Suomessa Renault Trucks
kuorma- ja pakettiautoja maahantuo Volvo Finland Ab. Asiakkaita palvelee
koko maan kattavasti Volvo Group Trucks verkosto, jossa on Renault Trucks
kuorma-ja pakettiautojen ja palvelutuotteiden myynti, sekä auktorisoidut
huolto- ja korjaamopalvelut. Renault Trucksin mallisto alkaa aina
kokonaispainoltaan 2,8 tonnin pakettiautosta jatkuen yli 26 tonnin
raskaisiin kuorma-autoihin.

www.renault-trucks.fi
www.instagram.com/renaulttruckssuomi
https://www.youtube.com/channel/UC9NskhnmWa6nKaG_3i6g0DA

rss