Uutiset


 

16.02.2017

KL Seppo Mustonen: Taloudellinen T-sarja

Maitojuna Savoon

Varkaudessa, Pohjois-Savon eteläisimmässä kaupungissa sekä sen naapurikunnissa juodaan Renault Trucksilla kuljetettua Valiomaitoa. Varkautelaisen Kuljetusliike Seppo Mustosen kalustoon kuuluu kaksi Renault kuorma-autoa, Premium Distribution jakeluauto sekä uusi T-sarjalainen jolla Valion meijerituotteet haetaan kuutena päivänä viikossa Jyväskylän meijeriltä.

Seppo Mustonen ajaa maitoa kuten ajoi jo hänen isänsä sekä vanhempi velikin. Seppo on ajanut itsenäisenä yrittäjänä maitoa 25 vuotta, vuodesta 1992 alkaen. Tuona aikana alalla on tapahtunut paljon. Varkauden Osuusmeijerin loputtua on maitoa ajettu Varkauteen aluksi Joensuusta ennen kuin kuormien hakupaikaksi muuttui Jyväskylä.

Mustonen kertoo että nykyinen ajorytmi on hyvin selkeä. Varkaudesta lähdetään Lauantaita lukuun ottamatta muina iltapäivinä kolmen aikaan kohti Jyväskylää. Keski-suomesta tuotua kuormaa jaetaan palatessa jo yöllä ennen kuin auto saa parin tunnin lepohetken aamuyön tunneiksi. Aamulla kuorman purkamista jatketaan niin Varkauden alueen kauppoihin, kioskeihin ja laitoksiin kuten myös jakokuorma kaksiakseliseen Renaulttiinkin. Mustosen autoilla jaetaan meijerituotteita, pakasteita ja eineksiä  etelä-pohjoissuunnassa Joroisista Leppävirran Oravikoskelle kun taas idänsuunnassa käydään Heinävedellä ja Karviossa. Läntisin toimitusosoite sijaitsee puolestaan Jäppilässä. Vuodessa T-sarjalaisen mittariin tulee kertymään kilometrejä samaan tahtiin kuin sen tilalla aiemmin olleen kolmeakselisen Premiumin, eli noin 240 tuhannen kilometrin luokkaa vuodessa.

T-sarja: Taloudellinen ja mukava

Viime vuoden puolella uutta autoa hankittaessa Seppo Mustonen pyysi tarjouksia useilta merkeiltä. Yksi merkittävä asia joka oli muuttunut sitten edellisen auton hankinnan jälkeen oli Renaultin jälkimarkkinoinnin siirtyminen Volvon kanssa samaan organisaatioon. Siinä mielessä Renault Trucks on samalla viivalla jälkimarkkinoinnin osalta Varkaudessa ettei kaupungissa ole minkään merkin merkkihuoltoa, mutta vastaavasti Jyväskylästä löytyy Volvo Truck Center, joka sattuu joka kerta reitin varrelle, ja jossa auto on mahdollista huollattaa.

Mustosen edellinen Renault Premium oli varustettu 11-litran 460 hevosvoimaisella moottorilla. Tuoreen T-sarjan auton voimanlähteenä on 13-litrainen ja 480 hevosvoimainen moottori joka on kuitenkin osoittautunut kulutuksen osalta heti alusta alkaen noin kolme litraa taloudellisemmaksi sataa kilometriä kohti. Välitykset ovat valittu siten että 80 km/h nopeudessa moottorin pyörimisnopeus on 1100 kierrosta minuutissa. Mustonen muistuttaa että tällaisessa säännöllisessä ajotehtävässä tulosta voidaan parantaa ainoastaan kuluista tinkimällä.

Työpaikkana uusi ohjaamo saa kehuja niin Sepolta kuin hänen kuljettajiltaankin. Premiumista T-sarjaan siirryttäessä on selvästi siirrytty uuden sukupolven kuorma-autoon. Talvipakkasillakin ohjaamo on pysynyt lämpöisenä vaikka jakeluajossa hypätään välillä ulos ja takaisin ohjaamosta useita kertoja lyhyen ajan sisällä. Mustosen kahden Renaultin kuljetusliikkeessä uusi auto tunnetaan kuljettajien keskuudessa Isona Reiskana.