Uutiset


22.12.2017

20 vuotta Renault Trucks kokemusta: Mika Saari

Volvo Truck Center Vantaan kuorma-automyyjä esittelyssä

Kuorma-autokauppaa 35-vuoden kokemuksella: Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks kuorma-auto ja pakettiautomyyjä Mika Saari

Volvo Trucks Center Vantaalla on käynnissä asiakkaalle ja automyyjälle mieluinen kaupanteon vaihe; uuden auton luovutus. Tällä kertaa luovutusvuorossa on Renault Trucks C 460, jota on asiakkaalle luovuttamassa kuorma- ja pakettiautomyyjä Mika Saari. Hänellä on takanaan poikkeuksellisen pitkä ja monen kirjava ura kuorma-autojen parissa, josta viimeiset 20 vuotta on kulunut kiinteästi Renault Trucks tuotteiden parissa.

Kovakuntoinen työmatkapyöräilijä ja maamme kokeneimpiin hyötyautomyyjiin lukeutuva Mika Saari on toiminut hyötyautojen parissa pian 35-vuoden ajan. - Aloitin Sisulla alustakokoonpanossa pian armeijasta päästyäni. Ensimmäinen työvuoro alkoi 9.5.1983.

Sitä ennen Mika ehti hankkia LVI-asentajan sekä koneistajan ammattipätevyydet.

- Ammattikoulusta valmistuin parissa vuodessa, jo 16-vuotiaana. Opiskelua rahoitin Ovakolla harjaterästä valssaamalla ja keskuspainejärjestelmiä huoltamalla. Ammattikoulun jälkeen hakeuduin Lohjalle konepajakouluun, josta pääsin myöhemmin työharjoittelun kautta Fiskarsin auratehtaalle. Siellä olin koneistajana aina armeijan palvelukseen astumiseen saakka, Saari kertaa.

Saaren mukaan 1980-luvulla Sisulla riitti tilauskantaa ja vientikin veti mallikkaasti. - ei ollut tekemisestä pulaa. Vuosikymmenen lopulla vuonna 1988 Sisu käynnisteli kuuluisaa kilpailutoimintaansa. Kilpatalliin haettiin kahta mekaanikkoa, joista toisen piti hallita kilvanajo ja toisen osata kaikki tekniikkaan liittyvät temput. Onnekseni olin toinen mieluisaan tehtävään valituista mekaanikoista.

Saari kertoo kilpailuvuosien olleen huimaa aikaa nuorelle, tekniikasta kiinnostuneelle, miehelle. Kaikki tekniset edistysaskeleet syntyivät kokeilemalla - ja kaikkea myös kokeiltiin. Kilpailutoiminta kuitenkin lopetettiin kauden -90 päätteksi.

-     Korvasin kilpailutoiminnan opiskelulla. Valmistuin töiden ohessa, iltaopiskelun ansiosta, kolmessa vuodessa työteknikoksi. Sen seurauksena osallistuin Sisulla myös autojen suunnitteluun, toimien samalla myynnin teknisenä tukena. Piirtelin paloauton malleja ja akkukoteloita. Niitä näkee yhä liikenteessä, Saari lisää.

Automyyjäksi

Mika Saarelle tarjottiin kuorma-automyyjän pestiä ensimmäisen kerran juuri ennen 1990-luvun lamavuosia.  - kieltäydyin kohteliaasti toimesta, sillä Karjaalla vierailleet kuorma-automyyjät olivat usein poikkeuksellisen vahvassa maistissa.  Marraskuussa - 96 minulle tarjottiin uudestaan kuorma-automyyjän paikkaa, silloin lama oli jo tappanut työpaikkaryypiskelyn, joten homma alkoi kiinnostamaan. Aloitinkin sitten myyntitehtävät Helsingin Konalassa, Ristipellontien toimipisteessä, Saari muistelee.

Renaultin kultaiset vuodet

Volvon ja Renaultin yhteiselo johtaa juonteensa kauas 1970-luvulle, jolloin ruotsalaiset käynnistelivät ensimmäisen kerran virallisesti yhteistyökuvioitaan. Vuonna 1993 Volvon ja Renaultin pitikin yhdistyä, mutta lopulta hanke kaatui ruotsalaisten osakkeenomistajien vastustukseen. Vuonna 1997 Renault kuorma-autojen myynti siirtyi Sisun ja Renaultin yhdessä tarkoitusta varten perustetamalle ja myöhemmin kokonaan Sisun omistamalle Hansa Auto Oy:lle, joka aloitti Renault kuorma-autojen maahantuonnin, myynnin ja huollon. Sitä ennen Renault kuorma-autojen maahantuonti oli Helkama-Auto Oy:n omistamalla HR-Auto Oy:llä

-     Elettiin elokuuta 1997 kun saatoin viimeisen ”Jatsarin varsi-Sisun” asiakkaalle. Seuraava Sisu olikin sitten Renaultin hytillä. Samalla aloitettiin Renault kuorma-autojen myynti ja toimitukset. Renaultin myynti lähti välittömästi hyvin käyntiin, sillä vielä samana syksynä myin yhteensä viisi uutta Renaulttia pääkaupunkiseudulle.

Noin 10-vuoden mittainen ajanjakso oli sekä Renaultille että Sisulle kulta-aikaa. Renaulteja myytiin parhaimmillaan 200 kappaleen vuosivauhtia ja Renaultin hytillä varustettuja Sisujakin lähes 4000 kappaletta. - Sisun ja Renaultin yhteistyö antoi paljon ranskalaisille. Renaultin järjestelmät olivat vielä -90 luvulla hyvin alkukantaisia. Yhteistyön myötä ranskalaiset saivat suomalaisilta alan uusimmat tietokonejärjestelmät ja uraauurtavat alustakonfiguraattorit. Sittemmin Renault on tarjonnut jälleenmyyjilleen alan parhaimmistoon kuuluvat konfiguraattorit. Alussa Renaultin myyntiedustajat olivat suomalaisille kollegoilleen hyvin kateellisia, sillä meidän myyntiryhmässä kaikilla oli kännykät, Saari muistelee.

Renault Trucks

Hansa Auto Oy:n tarina päättyi, kun Volvo osti Renaultin. Siirrosvaiheessa Renaultia kuitenkin myytiin vielä vähän aikaa Sisun nimissä.

- tarkemmin vuoteen 2007 asti, jolloin perustettiin RT Finland Oy. Nimi muuten vaihtui erinäisistä sattumista johtuen nopeasti LT Finland Oy:ksi. Olin tuolloin kuitenkin yhä Sisun palkkalistoilla, Saari kertoo.

Vuoden 2008 lopussa Mika Saari myi Hakonen Oy:lle kertakaupalla yhteensä 24 Renaultia. - Sisun rahoitusongelmien takia minut, ja kymmenet muut, lomautettiin seuraavan vuoden huhtikuussa ja Timosen Hannu joutui luovuttamaan loput tilatuista autoista asiakkaalle.

-     Näin tyylikkäästi 26 vuoden mittainen ura Sisulla sai päätöksensä. Kesän kuluessa päätin että muita automerkkejä en ala myymään. Se on sitten Renault tai ei mitään. Syyskuussa Erkki Evilä sitten soitti ja aloitinkin pian myyjänä LT Finlandilla, tutun automerkin ja tuotteiden parissa. Päätös on pitänyt ja paras tuote on edelleenkin Renault Trucks, Saari naureskelee.

Renaultia on ehditty myydä kuluneen 20 vuoden aikana pääkaupunkiseudulla useasta eri toimipisteestä, monen eri ihmisen voimin. - toimipaikat ja väki ympäriltä on tosiaan vaihtunut jo useampaan kertaan. Ensin oltiin Ristipellontiellä ja sen jälkeen Vantaan kehäveholla ja sitten Kehä III:sen toisella puolella Toisessa savussa, jonka jälkeen vuoden 2013 alusta lähtien Volvo Kaivokselan tiloissa ja nyt ollaan sitten täällä Volvo Truck Center Vantaalla. Se on sanottava tästä uudesta paikasta, että ilmasto muuttui kerrasta stabiiliksi, eikä enää sada sisälle, kuten Kaivokselassa, Mika kertoo nauraen.

Kysymykseen millä tavoin Volvon, uuden omistajan, mukaan tulo näyttäytyi Renaultin mallistossa Mika antaa nopeasti syventävän vastauksen. - Omistuspohjan muutos näkyi miltei välittömästi teknisenä kehityksenä. Aluksi 12-litrainen, ja vuodesta 2006 eteenpäin myös 13-litrainen moottori sai nopeasti Volvon komponetteja sisuksiinsa. Sittemmin tekniikka on tullut hyvinkin yhtenäiseksi. Vuonna 2013 tapahtunut merkkien sulautuminen toi vain vähäisiä uudistuksia. Toki Volvo on tuonut mukanaan runsaasti erilaisia integraatioita, kuten vaikkapa finance palveluita. Ennen kaikkea se on tuonut runsaasti huippuluokan ammattilaisia työkavereiksi, Mika Saari sanoo lopuksi.

Mika Saari kokee Renault Trucks tuoteperheen omakseen. Onhan hänellä takanaan jo vuosikymmenten kokemus merkin parista.

Mika Saari tunnustaa lempipuuhakseen uusien Renault Trucks kuorma- ja pakettiautojen luovuttamisen tyytyväisille asiakkaille. Yksi tuoreimmista luovutetuista on Karjaalaisen Oy Transport Sjöman Ab:n upea Renault Trucks C 460 TAG. Autossa on Palfinger-koukku ja 19001-nosturi.

Renault-kuorma-autojen maahantuonnissa on tapahtunut 1990 luvulta lähtien muutoksia .

1997: Oy Sisu Auto Ab ja Renault V.I. (RVI) perustavat 50/50-periaatteella RS Hansa Auto Oy:n markkinoimaan Sisu- ja Renault-hyötyajoneuvoja Suomessa,. Yhtiö vastasi Renault hyötyajoneuvojen  maahantuonnista sekä varaosa- ja huoltopalveluista.

Sopimukseen kuului, että Renault myy Sisun valmistamiin tuotteisiin komponentteja (mm. ohjaamot ja moottorit).  Sisun Keski-Euroopan vientimyynti tapahtui RVI:n jälleenmyyntiverkoston kautta. Yhtenä perusosana perustettiin RS Hansa-Auto.

RS Hansa-Auton aikana Renault hyötyajoneuvonen myynti nousi lähes nollasta yli 200 auton vuosimyyntiin aina 2000 luvun alkupuolella saakka.

Ennen Sisu-yhteistyötä Renault-hyötyajoneuvoja toi maahan Helkama-Auto Oy:n omistama HR-Auto Oy.

2001: Sisu Auto lunastaa RVI:n osuuden yhteisyrityksestä. RS Hansa Auto sulautetaan Sisu Autoon, josta tuli Renault-hyötyajoneuvojen ja varaosien maahantuoja, myynti- ja huoltoyhtiö

2002: Sisun ja Renaultin huolto- ja korjaamotoimintoja yhtiöitettiin  Sisu Auto Huoltopalvelut Oy:ksi (SAHP).

2005: Sisu Auto perustaa Renault-hyötyajoneuvojen maahantuontia ja markkinointia varten LT Finland Oy:n. Yhtiön nimen LT tulevat sanoista Logistics Trucks.

2005 Veho Group ostaa Sisu Auto Huoltopalvelut Oy:n. Veholle siirtyi 14 SAHP:n korjaamoa sekä Renaultin huolto- ja varaosapalvelut.

2009: Renault-kuorma-autojen maahantuonti siirtyy LT Finland Oy:ltä Renault Trucks Finland Oy:lle, joka on tehtaan eli Renault Trucksin omistama markkinointiyhtiö ja kuului Renault Trucks Nordic organisaatioon.

2013: Renault Trucks Finland Oy:n toiminnot integroidaan Volvo Finlandin verkostoon. Varaosapalvelut siirtyvät Veholta Volvolle. Volvo Truck Centerit tulevat osaksi Renaultin huoltoverkostoa.

2014: Renault Trucks Finland Oy:n poistui yritysnimenä. E. Hartikainen Oy, Raskone Oy ja Veho Group Oy eivät ole enää vuodenvaihteen jälkeen auktorisoituja Renault-huoltokorjaamoja.

Renault Trucksin ja Volvon historia pähkinän kuoressa

Ranskalaismerkin kuorma-autohistorian alkupisteenä voidaan pitää vuotta 1894. Renault Véhicules Industriels perustettiin 1978 yhdistämällä kuorma- ja linja-autoja valmistaneet Saviem- ja Berliet-yritykset. Vuonna 1992 yrityksen nimi muuttui muotoon Renault V.I. (RVI).

AB Volvo päätti 1993 yhdistyä henkilö- ja pakettiautoja valmistaneen Renault S.A.:n kanssa. Fuusio ei kuitenkaan toteutunut.

Vuonna 1999 Volvon henkilöautoliiketoiminta siirtyi Fordille. Samalla hyötyautopuoli teki pesäeron emoyhtiöstä. Sittemmin Volvon henkilöautovalmistus on siirtynyt kiinalaisomistukseen.

AB Volvosta tuli Renault V.I.:n osaomistaja vuonna 2001. Nimen Renault Trucks saanut yritys siirtyi kokonaan hyötyajoneuvoihin keskittyneen Volvo Groupin  omistukseen vuonna 2012.

Volvo Groupin kuuluvat myös kuorma-autovalmistajat Mack Trucks (Yhdysvallat), UD Trucks (Kaukoitä, vuoteen 2010 saakka Nissan Diesel) ja Eicher (Intia).