Asiakastarina

Feldschlösschen : Vuodesta 2013 lähtien sähkökäyttöiset kuorma-automme ovat tuoneet meille kilpailuetua.

Jakelu

SÄHKÖKUORMA- ja PAKETTIAUTOT

4min
Renault Trucks D Z.E. Carlsberg

Thomas Stalder on varatoimitusjohtaja asiakastoimitusketjussa Carlsberg Groupin tytäryhtiössä Feldschlösschenissä, joka on Sveitsin suurin panimo ja juomatoimittaja. Haastattelussaan hän korostaa sähkökuorma-autojen strategista panosta hiilineutraaliin logistiikkaan.

Renault Trucks D ZE Illustration Carlsberg Feldschlösschen

 

Voitko esitellä yritystäsi ja sen markkinoita? Theophil Ronigerin ja Mathias Wüthrichin vuonna 1876 perustama Feldschlösschen on ollut markkinajohtaja Sveitsissä yli 120 vuoden ajan. Yritys työllistää 1 200 työntekijää 21 eri toimipisteessä eri puolilla Sveitsiä. Panemme olutta kahdessa tuotantokeskuksessa: Rheinfeldenissä ja Sionissa. Rhäzünsissä valmistetaan virvoitusjuomia ja pullotettua kivennäisvettä. Sveitsin olutmarkkinat ovat vakaat, mutta panimoiden määrä kasvaa jatkuvasti. Meillä on maailmanlaajuisesti eniten panimoita asukasta kohti. Markkinat ovat siis erittäin kilpaillut.

 

Yrityksenne on sitoutunut ympäristönsuojeluun. Mitkä ovat sen tärkeimmät saavutukset tällä alalla? Yhdessä kohti nollaa (Together Towards ZERO) -ohjelmassa olemme asettaneet kunnianhimoiset tavoitteet neljällä keskeisellä alueella: hiilijalanjälki, vesijäte, vastuullinen juominen ja työtapaturmat. Hiilijalanjäljen osalta olemme viime vuonna lisänneet itse tuotetun uusiutuvan energian osuutta 50 prosentista 66 prosenttiin. Tämä on ollut mahdollista hyödyntämällä biokaasua omista toiminnoistamme sekä käyttämällä alkoholitonta olutta valmistettaessa syntyvää alkoholia, jota käytämme lämmöntuotantoon.

 

Mistä olet erityisen ylpeä ammatillisessa ja henkilökohtaisessa osallistumisessasi ympäristönsuojeluun? Olut on luonnontuote. Saamme raaka-aineemme suoraan luonnon lähteistä, ja siksi meillä on aina ollut läheinen suhde ympäristöön. Ympäristönsuojelu on ollut meille tärkeä teema jo useiden vuosikymmenten ajan. Olemme asettaneet selkeät tavoitteet, allekirjoittaneet Pariisin ilmastosopimuksen ja aiomme olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Olemme määritelleet lukuisia toimenpiteitä, joiden avulla voimme omilla ponnisteluillamme vähentää ympäristövaikutuksemme nollaan.

Olen ylpeä siitä, että olemme ottaneet uuden tärkeän askeleen kohti hiilineutraalia logistiikkaa hankkimalla sähkökuorma-autoja. Olemme valmistautuneet tähän askeleeseen jo muutaman vuoden ajan. Jo vuonna 2008 otimme käyttöön ensimmäisen sähköautokannan asiakastoimituksia varten. Olemme johdonmukaisesti hyödyntäneet rautateitä osana logistiikkaverkostoamme. Olen kuitenkin ylpeä myös oman liiketoimintamme uusiutuvan energiantuotannon osuudesta, joka on nyt saavuttanut 66 prosenttia, osittain alkoholittoman oluen alkoholin käytön ansiosta.

Olen myös henkilökohtaisesti sitoutunut pienentämään hiilidioksidijalanjälkeäni niin paljon kuin mahdollista. Asun energiatehokkaasti ilman fossiilisia polttoaineita, tuotan sähköä omassa kodissani omatoimisesti, ja käytämme lyhyisiin matkoihin sähköautoa, joka kulkee kotona tuotetulla sähköllä.

Millainen rooli sähköautoilla on Carlsberg-konsernin ja Feldschlösschenin hiilidioksidipäästöttömässä jakelupolitiikassa? Sähkökuorma-autot ovat merkittävä panos tavoitteessamme hiilineutraalista logistiikasta, joka on tärkeä osa suunnitelmaamme. Käytämme rautateitä pisimpiin toimitusmatkoihin ja sähkökuorma-autoja lyhyempiin. Hyväksyimme tämän politiikan joitakin vuosia sitten ja työskentelimme johdonmukaisesti sen saavuttamiseksi. Meillä on visio hiilineutraalista logistiikasta, ja lähdimme tälle tielle hyvin varhain ottamalla käyttöön sähkökuorma-autot. Otimme ensimmäiset 18 tonnin kuorma-autot käyttöön Sveitsissä jo vuonna 2013. Olemme tehneet monia testejä, ja Zürichissä sijaitseva Sveitsin liittovaltion teknillinen korkeakoulu (ETH) teki meille tutkimuksen ja toimitti ekologisen ja taloudellisen analyysin. Takanamme on paljon kokemusta, ja haluamme hyödyntää sitä edistyessämme edelleen sähköisen liikkuvuuden alalla.

 

Miksi päätitte hankkia 20 D Wide Z.E. -ajoneuvoa Renault Trucksilta? Testattuamme ensimmäisiä 18 tonnin sähkökuorma-autoja vuonna 2013 ja tarkasteltuamme kokemuksiamme teimme yli viisi vuotta sitten päätöksen siirtyä sähkökuorma-autoihin. Keskustellessamme Renault Trucksin kanssa ymmärsimme nopeasti, että heidän kanssaan mahdollisuudet ovat olemassa, ja suunnitelmamme siirtyä mahdollisimman pian ymmärrettiin. Teemme hyvin tiivistä yhteistyötä Renault Trucksin kanssa ja keskustelemme hyvin avoimesti ja rakentavasti, mikä vakuutti meidät siitä, että he olivat oikea kumppani. Lisäksi Renault Trucks Financial Servicesin ehdottama rahoitusratkaisu auttoi meitä tekemään päätöksemme ja allekirjoittamaan sopimuksen 20 D Wide Z.E. -kuorma-autosta.

Auttavatko sähkökuorma-autot saavuttamaan kilpailuetua? Koska ympäristökysymykset ovat tulleet kuluttajille entistä tärkeämmiksi, tämän tekniikan käyttö on varmasti etu. Näin voimme osoittaa asiakkaillemme, että tavoitteemme eivät ole vain abstrakteja asioita paperilla, vaan ne todella toteutetaan. Mutta nämä tavoitteemme alkoivat jo kauan aikaa sitten. Pyrkimyksemme olla hiilineutraali oli olemassa jo kauan ennen ilmastomielenosoituksia. Yrityksenä olemme vakuuttuneita siitä, että meidän on oltava tietoisia vastuustamme tulevia sukupolvia kohtaan ja meidän on tehtävä kaikkemme, jotta voimme jättää jälkeemme vahingoittumattoman ympäristön.

 

Korvaavatko sähkökäyttöisten kuorma-autojen lisäkustannukset yrityksellenne koituvat taloudelliset edut? Olemme luonnollisesti tehneet sähkökuorma-autoja koskevan taloudellisen arvioinnin. Kaikesta huolimatta meidän on oltava valmiita investoimaan uuteen tekniikkaan, vaikka se ei aluksi olisikaan taloudellisempaa kuin fossiilisia polttoaineita polttavat kuorma-autot. Pitkällä aikavälillä se on oikea ratkaisu.

 

Mitä sähköinen kalusto tarkoittaa jakeluorganisaation kannalta? Kuljettajiemme on totuteltava sähköautoihin, mutta he ovat ylpeitä saadessaan ajaa niitä ja iloisia siitä, että Feldschlösschen on edelläkävijä myös tällä alalla ja että he ovat osa sitä. Lukuun ottamatta sitä, että kuljettajat on aluksi koulutettava, mikään ei ole muuttunut. Toimitamme edelleen päivittäin tavaraa asiakkaillemme, kuten olemme aina tehneet.

 

Mitä etuja odotatte sijoituksestanne? Että saavutamme CO2-tavoitteemme. Ja että saamme lisää kokemusta uudesta teknologiasta.

 

Millaisena näet logistiikan ja sähköisen liikkuvuuden tulevaisuuden? Yhdistetyt rautatie- ja sähköliikenteen mallit, jollaisia olemme nyt kehittäneet, voisivat toimia mallina myös muille yrityksille tulevaisuudessa.