Testimonial

Renault Trucks K-sarja: Liettua - Vilniaus Regiono Keliai

Construction

RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Vilnan alueella toimiva julkisten teiden kunnossapitoyhtiö huolehtii paikallisten teiden aurauksista ja suolauksista, jotta tiet ovat varmasti turvallisia liikenteelle. Yhtiön koneosaston johtaja Saulius Batvinksas kertoo lumiauralla varustettujen Renault Trucks K kuorma-autojen eduista.

VILNIAUS REGIONO KELIAI 

 

1990 : perustettu

300 : henkilökuntaa

32 : kuorma-autoja, joissa on vaihtolava, mukaan lukien 1 Renault Trucks K ja 8 Renault Keraxia.

2 000 KM : päällystettyä tietä, jonka kunnossapidosta yhtiö vastaa.

VILNIAUS REGIONO KELIAI
Miksi päädyitte Renault Trucks K-sarjan kuorma-autoihin?

Saulius Batvinskas — Ilmoitimme vaatimuksemme, ja saadun tarjouksen perusteella Renault Trucks K-sarja täytti nämä odotukset. Se sopi työtehtäviimme ja vaatimuksiimme täydellisesti: polttoaineenkulutus on kohtuullista, ja se kestää lämpötilanvaihteluja sekä ruosteelle altistavia olosuhteita.

 

Mitkä ovat sen tärkeimmät edut?

S.B — Tehokas moottori ja erittäin suorituskykyinen jarrujärjestelmä. Ajoneuvossa on täysin suojatut rumpujarrut. Ne ovat erittäin hyödylliset ja tehokkaat, kun teemme kesäisin töitä kaivosalueella tai talvella tien päällä. Siinä on myös ryömintätoiminto. Ryömintävaihteistosta on todellista hyötyä talvella suolaustöissä, jolloin nopeus pidetään pienenä.

5%

Renault Trucks K-sarjan polttoainesäästöt muihin ajoneuvoihin verrattuna

Voidaanko ajoneuvon polttoaineenkulutusta laskea mukaan etuihin?

S.B — Ajoneuvomme kuluttavat yleensä paljon polttoainetta, sillä kuormat ovat suuria. Renault Trucks K-sarjan kulutus on viisi prosenttia pienempi kuin muilla ajoneuvoillamme. Siinä on 350 litran säiliö, jolla pääsee noin 500–600 kilometriä.

VILNIAUS REGIONO KELIAI

"Renault Trucks K-sarjan kanssa meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Saulius Batvinskas
Millaisissa olosuhteissa ajoneuvoillanne ajetaan?

S.B — Tämä oli eritelty teknisissä vaatimuksissamme: ajoneuvojen on pystyttävä toimimaan –40 - +40 °C:een lämpötiloissa. Tänä talvena Renault Trucks ajoneuvomme käynnistyivät ongelmitta, vaikka pakkasta oli jopa 30 astetta. Renault Trucks K-sarjan muita etuja ovat teräspuskuri sekä se, että kaikki tärkeät osat ovat hyvin suojattuja.

 

 

Mistä varusteista on erityisesti hyötyä kuljettajien työssä?

S.B — Taustapeilien muoto antaa erittäin laaja-alaisen näkymän, ja sivupeilit on suojattu hyvin lumelta ja roiskeilta. Pyörät ovat syvennyksessä, joten ne eivät roiski likaa ajoneuvon kylkiin. Ohjaamomukavuuden alueella Renault Trucks on ajatellut aivan kaikkea. Lämmitettävien istuinten korkeus ja selkänoja ovat säädettävissä. Runsaat ohjaamotilat ovat myös olleet kuljettajiemme mieleen. Siitä on hyötyä esimerkiksi, kun mukana täytyy kuljettaa työkalulaatikoita ja muita varusteita.

 

K-SARJA ON TEHTY ANKARIIN SÄÄOLOSUHTEISIIN
RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Ricardas Kasperavicius, Renault Trucks K-sarjan kuljettaja.

36-vuotiaan Ricardas Kasperaviciusin työssä paljon on kiinni säästä. Hän tekee aurauksia tai suolauksia sekä yö- että ruuhka-aikaan eräällä Trakaihin johtavista teistä. Trakai on pieni historiallinen kyllä noin 30 kilometrin päässä Vilnasta. Hän tuli yhtiön palvelukseen 15 vuotta sitten ja kertoo näin:

– Renault Trucks K-sarjalla on todellinen ilo ajaa. Kaikki on niin hiljaista, eikä tärinää ole lainkaan. Tänä talvena Liettuassa lämpötilat putosivat äkisti ja lunta tuli paljon. Kasperaviciusin mielestä Renault Trucks K sopii täydellisesti hänen tieosuudelleen.

– Mukaan mahtuu jopa 11 tonnia suolaa tai hiekkaa, enemmän kuin muihin kuorma-autoihin, hän kertoo. Pieni polttoaineenkulutus kuuluu myös Renault Trucks K-sarjan keskeisiin etuihin. Tarkkaa lukua Kasperavicius ei osaa sanoa, mutta ajoneuvon säiliö on töiden jälkeen usein vielä yli puolillaan. Siihen voidaan asentaa myös kaksi kaupunkiympäristöön sopivaa lumiauraa. – Näiden kuorma-autojen ansiosta saamme enemmän aikaan ja suoriudumme töistä nopeammin. Työhön, josta nyt selviän yksin, olisi aiemmin tarvittu kaksi ajoneuvoa, Kasperavicius painottaa. Nopeuden lisäksi myös turvallisuus on kuitenkin erittäin tärkeää, erityisesti ankarissa sääolosuhteissa. Kuljettajan on seurattava tarkkaan sekä etu- että taka-auraa. On keskityttävä moneen asiaan samaan aikaan: tien tarkkailuun, aurausjäljen tehokkuuteen ja suolauksen hallintaan. Se vaatii melko lailla keskittymistä. – On oltava erittäin tarkkana, sillä kaikki työ tapahtuu taustapeilejä seuraamalla, hän kertoo. Trakai sijaitsee metsäisellä maatalousalueella, joten Kasperavicius joutuu ajamaan hankalissa maastoissa, joissa kiinni juuttumisen riski on suuri.

Tasauspyörästön lukko on erittäin hyödyllinen. – Pelloilla takapyörät alkavat luistaa. Lukko kuitenkin helpottaa asiaa. Järjestelmää käytettäessä toinen vetoakseli tuo pitoa, joten ajoneuvo liike helpottuu huomattavasti, hän kertoo.