Report

Tavoitteeni on tuoda sähkökuorma-autot jokaiseen kaupunkiin

Electromobility

Green Energies

5min
7 KEY POINTS TO CONSIDER WHEN SWITCHING TO ELECTRIC TRUCKS

Kehittelen huomispäivän kuorma-autoja

Philippe Le Brusq on Renault Trucksin sähköajoneuvoratkaisujen insinööri. Hän on työskennellyt kaupunkikäyttöön tarkoitettujen sähkö- ja hybridikuorma-autojen parissa 13 vuoden ajan.

« Ollaan Toulousessa kylmänä aamuna helmikuussa 2003, ja opiskelen elektroniikka. Kuten joka päivä, ja vaikka ikkunani olivat kiinni, heräsin opiskelijahuoneeni alapuolella olevan kuorma-auton meluun. Kuorma-auton tuottaman mekkalan lisäksi en todellakaan tarvinnut herätyskelloa... hiljainen moottori oli tuohon aikaan harvinaisuus. Entäpä, jos tekisimme sähköisen vallankumouksen? Jonakin päivänä keksisin hiljaisen kuorma-auton...

Pikakelauksella tähän päivään, ja olen melkein tehnyt sen. Urbaani sähkökuorma-auto on täydellisen järkeenkäypä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti.  

Hiilidioksidipäästöjen rajoitukset ovat todellinen haaste raskaille kuorma-autoille

Viimeisten 13 vuoden aikana olen työskennellyt AB Volvo Groupin suunnittelutoimistossa sähköajoneuvojärjestelmien insinöörinä, ja olen koko sen ajan yrittänyt käyttää elektroniikka-alan osaamistani entistä kestävämpien ratkaisujen kehittämiseen. Vähemmän saastuttava kulkuväline, joka kuluttaa vähemmän energiaa ja sopii yhteen uusiutuvien energialähteiden kanssa, on minulle prioriteetti ja henkilökohtainen tavoite! Tämä johtuu siitä, että yhä useampien ihmisten asuessa kaupungeissa on välttämätöntä vähentää typpioksidipäästöjä (NOx) ja pienhiukkasia. Lisäksi meidän täytyy yhtä lailla vähentää hiilidioksidipäästöjä koko maailmassa. Melusaasteen rajoittaminen ja kuorma-autojen tekeminen miellyttävämmiksi käyttää ovat myös yhteisöille tärkeitä tavoitteita.

Työssäni olen erityisen ylpeä siitä, että vuosikymmenen kestäneiden ponnistusten, miljoonien eurojen investointien ja monien hylättyjen prototyyppien jälkeen sähkökuorma-autot ovat nyt massatuotannossa Renault Trucksilla. Tänä keväänä Blainvillen tehtaallamme (Linkki toiseen blogijulkaisuun: "Tehtaani on siirtynyt sähköön) lähellä Caenia aloitettiin näiden 16-26 tonnin painoisten kuorma-autojen massatuotanto. Ne kulkevat päivittäin 125–250 mailia. Ne sopivat täydellisesti kaupunki- ja esikaupunkialueille, erityisesti jätteenkeräykseen ja kylmäkuljetuksiin. Jopa 12 metriä pitkät kuorma-autot näkyvät kaupungilla paljon enemmän kuin tavanomaiset 3,5 tonnin painoiset kuorma-autot. Tämä merkitsee todellista harppausta eteenpäin tekniikassa, joka optimoi yhden tavaratonnin kuljettamiseen tarvittavan energian kaupunkiympäristössä. Lopullisena tavoitteena on saavuttaa entistä parempi energiatasapaino.

 

Sähkökuorma-autot, jotka ottavat talteen 25 % jarrutusenergiasta akkujen latausta varten

Monet innovaatiot ovat edesauttaneet tämän uuden sähkökuorma-automallin saamista tuotantoon. Ehkä tärkein niistä on litiumioniakkutekniikka, joka on nyt saavuttanut ennennäkemättömän käyttövalmiuden. Nämä järjestelmät pystyvät nyt esimerkiksi mukautumaan alle -15 °C:een ja yli +40 °C:een äärilämpötiloihin käyttämällä innovatiivista järjestelmää, joka "herättää" ajoneuvon akut. Myös jarrujärjestelmät ovat edistyneet valtavasti: 25 % jarrutusenergiasta saadaan nyt talteen! Tärkeintä on se, että tämän päivän sähkökuorma-autot sisältävät uusimmat tekniikat tiivistettyinä.

Kaikesta huolimatta ne ovat erittäin helppokäyttöisiä. Kaksi poljinta kolmen asemesta, vähemmän painikkeita ja kytkimiä kuin dieselajoneuvoissa, ergonomisesti suunniteltu, hiljainen, tärinätön... kaikki ajoneuvoja kokeilleet kuljettajat ovat olleet myytyjä. Uskon täysin, että tulevaisuuden urbaani kuorma-auto on sähköinen. Olen aivan varma siitä!

Opiskeluaikojeni unelmista on tullut lähes totta nyt vuonna 2020... hiilettömät kuljetukset lisääntyvät kaupungeissamme, ja se on planeetalle yksinomaan hyväksi. »

Bio

Philippe Le Brusq (37) on sähköajoneuvoratkaisujen insinööri. Viimeisten 13 vuoden aikana hän on työskennellyt Renault Trucksissa Volvo Groupin suunnittelutoimistossa. Hän on osallistunut yli 20 sähkö- ja hybridikuorma-auton prototyyppien suunnitteluun ja 10 patentin hakemiseen. Hän asuu Lyonissa ja uskoo vahvasti, että elektroniikalla on paljon annettavaa entistä kestävämpiin ja ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin huomispäivän kaupunkiliikenteessä. Tämän vuoksi hän on omistautunut asialle sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti.

Philippe le Brusq