Asiakastarina

Renault Trucks C Optitrack - Ranska - Transports Ferrato

Maansiirto

6min
RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Christian Vinet on ajanut uudella Renault Trucks C Optitrack -kuorma-autolla huhtikuusta lähtien, ja hänellä on jo ollut tilaisuus testata ajoneuvon suorituskykyä monenlaisissa olosuhteissa: maanteillä, työmailla ja liukkailla pinnoilla. C-sarja on osoittautunut helppokäyttöiseksi, monipuoliseksi ja kestäväksi kuorma-autoksi.

KULJETUSYRITYS: TRANSPORTS FERRATO

 

TOIMIALA: maansiirtoajot

PERUSTETTU: 1962 Marseillessa.

KALUSTO: 55 kuorma-autoa TYÖVOIMA: 50 TYÖNTEKIJÄÄ.

RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Kello on kuusi aamulla, muutama kilometri Marseillen vanhasta satamasta. Christian Vinet valmistautuu aloittamaan työpäivänsä Transports Ferrato -kuljetusyrityksessä. Tämän päivän ohjelmaan kuuluu hakea kaivinkone La Ciotat'n satamasta ja viedä se rakennustyömaalle. Sen jälkeen hän hakee Gardannen louhokselle kuorman mursketta, ja lopuksi hän suuntaa kaupungin pohjoispuolella sijaitsevalle tietyömaalle. Työ edellyttää eri perävaunujen kytkemistä ja irrottamista jokaisen tehtävän välillä. Christian Vinet on jo reilun kuukauden ajan työskennellyt Renault Trucks C 4x2 vetoautolla, joka on varustettu Optitrack-järjestelmällä.

 

AJONEUVO, JOKA SOVELTUU KAIKKIIN TILANTEISIIN

"Halusin korvata 6x4-vetoauton toisella kaksiakselisella ajoneuvolla, joka pystyy vetämään 50 tonnia", kertoo Robert Ferrato. Sen on oltava sekä tehokas että kykenevä selviytymään kaikenlaisista tilanteista vaikeilla pinnoilla. Ja tein oikean päätöksen." Christian kytki Renault Trucks C Optitrackiin lavettiperävaunun ja valmistautui lähtemään La Ciotatiin. "Olen ajanut tällä ajoneuvolla kuukauden ajan, ja tähän mennessä olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Autossa on ominaisuuksia joita en odottanut, varsinkaan 4x2-ajoneuvolta!" Christian on ajanut kuorma-autoja 23 vuotta. "Aloitin ajamalla kaukoliikenteessä ja siirryin sitten nykyiseen työhön."

Tähän aikaan aamusta liikenne sujuu vielä sujuvasti rannikolle avautuvalla moottoritiellä. Päästäkseen telakalle Christianin on ajettava vanhan kaupungin ja muutaman tiukan liikenneympyrän läpi jne. La Ciotat'ta ei ole suunniteltu tällaiselle ajoneuvolle, mutta Christian pääsee perille ongelmitta.

Kaivinkone on pysäköitynä alueelle, jota ympäröi joukko vanhoja, käytöstä poistettuja halleja La Ciotat'n loistovuosilta. Nyt telakka on heräämässä uuteen eloon, koska uusien luxusjahtien rakentaminen on alkamassa. Muutamaa minuuttia myöhemmin kaivinkone on kiinnitetty turvallisesti perävaunuun, ja Christian on jälleen liikkeellä. Liikenne on nyt vilkkaampaa, hidastelee, pysähtelee ja matkan varrella on paljon mäkilähtöjä. "Olen vaikuttunut Renault Trucks C-sarjan maantieajokyvystä. Vaihteiden vaihtuminen on sulavaa, kiitos hyvin toimivan automaattisen vaihteiston. Vakionnopeudensäädin tarvitsee vain laittaa cruise-tilaan, ja ajoneuvo hidastaa ja kiihdyttää itsestään, en käytä jarrupoljinta juuri lainkaan." Helppoa ajamista, joka vaikuttaa myönteisesti kulutukseen. "Edelliseen Renault Premiumiin verrattuna samalla ajomatkalla voi helposti säästää 160-180 litraa. Automaattitilassa ajettaessa moottori ei koskaan mene ns. vihreän alueen ulkopuolelle."

 

 

OFF-ROAD AJOON MONIPUOLISUUTTA

Kun palataan Transports Ferraton varikolle, on aika vaihtaa perävaunu. Christian kytkee puoliperävaunun, joka on lastattu soralla Gardannen louhokselle, noin 40 kilometriä Marseillen ulkopuolelle. Paikalliset olosuhteet voivat tehdä asioista hankalia: viime aikoina on satanut paljon, ja louhoksen maaperä on todennäköisesti mutainen ja liukas. Tämä kalkkilouhos kierrättää nykyään rakennus- ja maansiirtotyömailla syntyvää jätettä rakennusmateriaalien valmistukseen. Saavuttuaan paikalle Christian ajaa 27 tonnin kuormansa kohti purkualuetta jyrkillä rinteillä kulkevien liukkaiden teiden sokkelossa. "Heti kun ajo vaikeutuu ja tunnet, että takaosa alkaa luistaa, sinun on vaihdettava välittömästi Optitrack-tilaan aktivoidaksesi hydraulisen etuvedon." Ja sitten, olosuhteissa, joissa 6x4-ajoneuvo yleensä menettäisi pidon ja eteneminen vaikeutuisi, Renault Trucks C Optitrack pystyy etenemään normaalisti. "Minun tarvitsee vain painaa kojelaudan nappia aktivoidakseni Optitrack-järjestelmän. Sen jälkeen voin unohtaa sen, sillä kun ajoneuvon nopeus nousee 25 kilometriin tunnissa, se kytkeytyy automaattisesti pois päältä."

Näin Christian voi rauhassa keskittyä ajamiseen, mutkien ja rinteiden ylittämiseen oikealla nopeudella. Kun on kyse purkamisesta, hänen on peruutettava sorakasan päälle johtavaa ramppia pitkin, ja Renault Trucks C Optitrack selviytyy tästä helposti. "Olen jo jäänyt muiden kuorma-autojen kanssa jumiin tässä nousussa, enkä ole voinut liikkua, koska puskurit ovat ottaneet maahan kiinni; Renault Trucks C Optitrackin maavara on paljon suurempi ja lähestymiskulma sellainen, että se pystyy kulkemaan missä tahansa.

Christian Vinet

"Voit vaikka kiivetä vuoria , C-sarja on pysäyttämätön."

Christian Vinet Transports Ferraton kuljettaja
TUOTTAVUUDEN KONKREETTISET PARANNUKSET

Renault Trucks C Optitrack -kuorma-autoa on testattu myös asfalttitehtaana toimivan asfalttimassaperävaunun kytkennässä. Tämä on pitkä ja tarkkuutta vaativa toimenpide, joka kestää vähintään kolme varttia. "Nämä perävaunut ovat erittäin painavia ja voivat olla jopa 35 metriä pitkiä.

On muistettava, että tämäntyyppinen tehtävä vaatti tarkkuutta senttimetrien tarkkuudella, eteenpäin, taaksepäin, uudelleen ja uudelleen... Ja yleensä kolmen vartin kuluttua kytkin on kuumana."

Christian ei voi jälleen kerran peitellä yllätystään Renault Trucks C Optitrackin suorituskyvystä: "C-sarja on uskomattoman ketterä, olin hämmästynyt sujuvasta liikkeellelähtöstä nelivedon avulla. Se sai liikkeelle perävaunun, joka oli ollut pitkään pysähdyksissä ja jolla oli ollut jarruongelmia! Optitrack-järjestelmän ansiosta yhdistelmä saadaan liikkeelle pehmeästi, ilman kytkimen ylikuumenemista." Asiakas on paikalla, ja hän voi itse muodostaa mielipiteensä tilaamansa kuljetuksen suorituksesta! "C-sarja on saavuttanut erittäin hyvän maineen työmailla, niin hyvin, että minulla on jo varauksia ensi vuoteen asti."

DURANCE GRANULATS

Gardannen kalkkilouhoksessa sijaitseva Durance Granulats louhii kalkkia alluvium-kivestä ja kierrättää rakennusteollisuuden kiinteää (ei saastuttavaa) jätettä ja käyttää sitä rakennusmateriaalien valmistukseen.

"Yritys on alan edelläkävijä alueella", korostaa Alexandre Liegeon, työmaan johtaja. "Vuosittain toimipaikkamme - Gardanne ja Meyrargues - ottavat vastaan noin 300 000 tonnia materiaaleja jätteenkäsittelylaitoksilta." Kyseessä ovat nopeasti kasvavat markkinat, sillä kierrätysmateriaalit ovat edullisempia ja laadukkaampia kuin luonnontuotteet. "Kierrätysprosessin avulla voimme säilyttää samat ominaisuudet kuin alkuperäisillä materiaaleilla." Tähän toimintaan liittyy louhoksen mutkittelevilla teillä jatkuvasti kulkevia kuorma-autoja, jotka kuljettavat materiaaleja purettavaksi tai valmiita tuotteita toimitettavaksi.

Tällä hetkellä 60 prosenttia näistä murskeista kierrätetään ja ne saavat uuden elämän kiviaineksena. Tällä toiminnalla muun muassa säästetään luonnonvaroja, vältetään jätteiden liiallinen kasaantuminen jätekeskuksiin ja rajoitetaan tieliikenteen vaikutuksia edistämällä kaksisuuntaisia tavaravirtoja.

 

 

MUKAVUUS KÄSI KÄDESSÄ TURVALLISUUDEN JA KESTÄVYYDEN KANSSA

"Vietän tässä kuorma-autossa noin 6-7 tuntia päivässä, ilman että mukaan lasketaan kuormaamista, purkamista ja puoliperävaunujen vaihtamista", Christian korostaa. " Renault Trucks C -ohjaamossa on hiljaista laminoitujen lasien ja hyvän äänieristyksen ansiosta. Kaikki on suunniteltu hyvin, ja kaikki hallintalaitteet ovat helposti käden ulottuvilla. Bluetooth®-järjestelmää on parannettu, säilytyslokerot ovat tilavammat, sänky on mukavampi.... Tämän ansiosta on ilo tulla töihin joka aamu, tunnen itseni paljon vähemmän stressaantuneeksi enkä ole niin väsynyt. Voimme ohjelmoida ajopiirturin varoitukset 10, 15 tai 20 minuuttia ennen kuin meidän on pysähdyttävä, jolloin meillä on aikaa löytää parkkipaikka." Mukavuus pysyy samana maastosta riippumatta. "Yllätyin siitä, että ohjaamo on niin mukava; siinä on iskunvaimentimet eikä ilmajousitusta, kuten entisessä Renault Premiumissani. Vaikka kulkisimme mutaisella tai kivisellä maalla, ohjaamo pysyy vakaana ja kulkee tasaisesti koko ajan." Teräksiset puskurit, suuri maavara ja vahvistettu vetopyötä ovat kaikki ominaisuuksia, jotka tuovat ajoneuvoon turvallisuutta ja luotettavuutta. Robert Ferratolle Renault Trucks C Optitrack saa tällä hetkellä parhaat arvosanat. "Halusin ketterän 4x4-vetäjän, joka on myös suorituskykyinen ja taloudellinen, ei vain polttoaineen vaan myös kulumisen kannalta; renkaat, jarrut, kytkin jne. On totta, että tämä ajoneuvo on vielä melko uusi, mutta tähän mennessä olemme olleet tyytyväisiä ja asiakkaamme pyytävät lisää!"

TUOTEHYÖTY
OPTITRACK-JÄRJESTELMÄ

Renault Trucks C-sarjan etupyöriin asennetut kaksi hydraulimoottoria mahdollistavat sen, että ajoneuvo voi tilapäisesti hyödyntää nelivetoa. Optitrack-järjestelmä on helppo ottaa käyttöön ja sitä voidaan käyttää 0-25 km/h:n nopeusalueella, jonka jälkeen se kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmä on yhdistetty Optidriver-vaihteistoon ja on yhteensopiva Voithin hydraulisen hidastimen kanssa. Optitrack-järjestelmällä varustettu ajoneuvo on siten monipuolinen, taloudellinen ja tehokas samanaikaisesti, ja sen hyötykuorma on suurempi kuin perinteisen nelivetoisen ajoneuvon. Renault Trucks C Optitrackin optimoidun kääntösäteen ansiosta se pystyy kulkemaan missä tahansa ja selviytymään vaikeista tilanteista kaikenlaisessa maastossa.

 

The Optitrack System
Set canonical URL
Off