Renault Trucks maailmalla: kuljettajat kertovat


 

19.11.2019

Renault Trucks T - Skotlanti - EM&T Rapson

Käyttömukava, taloudellinen ja luotettava: Renault Trucks T toimii maantiellä erittäin hyvin, se on selvää. Mutta se toimii yhtä hyvin myös maastossa – vaikeakulkuisilla Skotlannin ylämailla, joissa korkeusvaihtelut ovat suuria.

  • EM&T RAPSON

    PERUSTETTU: 1901.

    SIJAINTI: Skotlanti, Yhdistynyt kuningaskunta.

    TOIMENKUVA: kuljetukset, hätäapu- ja korjauspalvelut, erikoistunut puutavarateollisuuteen.

    8: henkilökuntaa.

    5: ajoneuvojen määrä.

    500 000: ajokilometrejä vuodessa.

Pohjois-Skotlannin ylämaat rajoittuvat lännessä Atlanttiin ja idässä Pohjanmereen. Kahden meren välissä kohoava maa on mäkistä ja vuoristoista, ja siitä alue on myös saanut nimensä.
Koska pohjoinen napapiiri on verrattain lähellä, talvet ovat usein ankaria ja lumisateet ovat jo syyskuun loppupuolella tavallisia.
EM&T Rapson -kuljetusyrityksen kotipaikka on Helmsdalessa, joka on kylä Sutherlandin itärannikolla. Vuosi sitten Tommy Rapson ja hänen kumppaninsa ostivat 44 tonnin Renault Trucks T 520 -kuorma-auton. – Tarvitsimme järeän ja voimakkaan ajoneuvon, joka selviytyy kaikentyyppisissä maastoissa ja ankarissa sääolosuhteissa.
Ylämailla maasto monine järvineen määrää matkan tahdin. Turha haaveillakaan suorista, tasaisista teistä. Sen sijaan on syytä totutella hitaisiin vauhteihin, kierteleviin reitteihin ja kapeiden teiden “ohituspaikkoihin”, joissa vastaantulijat voivat väistää toisiaan.

KESTÄVÄ JA TALOUDELLINEN AJONEUVO
EM&T Rapson on puutavarateollisuuteen erikoistunut hätäapu- ja korjauspalveluyhtiö.
– Aloitimme toimintamme useita vuosia sitten kuljettamalla puutavaraa viidellä ajoneuvolla alueen eri puolille, Tommy Rapson kertoo. – Kalustomme on erittäin monipuolinen, joten täytämme puutavarakuljetusten vaatimukset ja määräykset. Osa ajoneuvoista sopii paremmin kapeille teille, joilla ei voi käyttää telaketjuilla varustettuja ajoneuvoja.
Vuosi sitten Tommy Rapson kuuli Renault Trucksin uudesta mallistosta etsiessään uusia ajoneuvoja puutavarakuljetuksiin. – Ajoneuvon ja valmistajan hyvä maine ja luotettava jälleenmyyjäliike Invernessissä olivat tärkeimmät perustelut, kun valitsimme Renault Trucks T:n. Ja vaikeista työolosuhteista huolimatta hän vahvistaa ajoneuvon maineen niukkana polttoaineenkuluttajana. – Se on erittäin taloudellinen. Taannoin se kulutti päivän ja kuuden kuorman aikana 50 litraa vähemmän polttoainetta kuin toinen saman reitin ajanut ajoneuvo.

MOITTEETON SUORITUS

35-vuotias Scott Middleton ajaa Renault Trucks T -kuorma-autoa. Hänelle se on kuin toinen koti.

– Ajan 100 000–120 000 km vuodessa, 30–40 prosenttia maastossa ja loput asfaltilla.

Scottin päivä alkaa aamukuudelta. Hän lähtee metsään nosturin kanssa ja kuormaa 25 tonnia perävaunuun.

– Tämän jälkeen ajan paikalliselle sahalle tai laitokselle, jossa puutavara silputaan ja sen lämpövoima muutetaan sähköksi. Puran kuorman tehtaissa tai satamissa ja haen sitten uuden kuorman metsästä. Teen kahdesta kolmeen edestakaista matkaa joka päivä.

Scott kehuu kuorma-autoa vuolaasti ja kertoo, että kyseessä on erinomainen ajoneuvo. Hän täydentää vielä, että sillä pääsee kauemmin ja pidemmälle pienemmällä polttoainemäärällä kuin Scottin aiemmalla ajoneuvolla. Se ei ole koskaan pettänyt, ei maantiellä eikä maastossa. Se toimii erinomaisesti pitkissä, vaikeissa nousuissa, mutaisella maalla sekä kaikissa sääolosuhteissa. Kun kuorma-auto on kuormattu, määrätyillä vaarallisilla reiteillä joudun koettelemaan sen ominaisuuksia äärirajoille saakka. Äärimmäisistä olosuhteista huolimatta Renault Trucks T ei ole koskaan pettänyt.

– Teemme vain normaalit kuukausitarkistukset, ja kaikki toimii moitteettomasti, Tommy Rapson täydentää.

Mukava ohjaamo on niin ikään erinomainen ominaisuus.

– Meille on erittäin tärkeää, että kuljettajat ovat tyytyväisiä ajoneuvoihinsa, sillä näihin tehtäviin ei ole helppo löytää oikeita ihmisiä. Tämä on erinomainen keino houkutella motivoituneita kuljettajia, jotka suoriutuvat tehtävistään niin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Koska kulutus on pientä eikä seisokkeja ole ollut lainkaan, kuorma-auto on osoittautunut erittäin taloudelliseksi.

KULJETTAJAN MIELIPIDE

Scott Middleton, Renault Trucks T -kuljettaja.

– Vietän Renault Trucks T -kuorma-auton ohjaamossa neljä yötä viikossa, ja nukun erittäin hyvin kaikkina vuodenaikoina.
Myös istuimet ovat erittäin mukavat, ja niiden jäähdytys lisää viihtyvyyttä kesällä ja lämmitys talvella. Kulkua ohjaamoon on helpotettu kahdella askelmalla, tartuntatangot on sijoitettu oikeisiin kohtiin, ja myös pääsy nosturille ohjaamon taakse on toteutettu erittäin kätevästi.
Renault Trucks T on erinomainen työväline, joka tuntuu ja näyttää tehokkaalta ja järeältä. Se on luotettava ja turvallinen, ja voin ajaa luottavaisin mielin vaarallisillakin teillä sääolosuhteisiin katsomatta (niin lumella kuin jäälläkin). Kun nopeudensäädin on päällä ja auto vaihtaa edessäni samalle kaistalle, järjestelmä antaa automaattisesti etäisyysvaroituksen. Tätä kuorma-autoa en vaihtaisi pois mistään hinnasta!