Uutiset

H. Vendelin ja T-sarja: Isältä pojalle

Vendelin

Henry Vendelin osti puolitoista vuotta sitten isänsä liiketoiminnan ja jatkoi kuljetusyrittämistä isänsä jalanjäljissä. Isä Harri ajoi koko työikänsä kuorma-autoa ja Henry aloitti yrityksen työntekijänä vuonna 2002. Siihen aikaan talossa oli kaksi autoa. Siitä on nyt 7 vuotta, kun Henry ajoi ensimmäistä kertaa Renaultilla. Viimeisimmät vuodet Vendelineillä on ajettu yhdellä Renaultilla. Edellinen oli valkoinen vuosimallin 2016 T High 520 6x2 väliteli veturi. ”Sillä T-sarjalla ajettiin vuodesta 2016 vuoteen 2023. Mittariin tuli lopulta yli miljoona kilometriä”, Henry kertoo.

”Sillä edellisellä valkoisellakin T-sarjalaisella oli hyvä ajaa. Autossa ei ollut vikoja, sitä vaan huollettiin, eikä sitä tarvinnut korjata. Seitsemän vuoden aikana ei laitettu kuin kytkin, ja silloinkin autolla oli ajettu jo reilut 900 000km. Kun uuden auton hankinta tuli ajankohtaiseksi, minun ei tarvinnut miettiä merkkivaihtoehtoja ja olin luottavainen, sillä T-sarja oli toiminut todella hienosti”, Henry sanoo.

Edellisellä autolla Henry ajoi DSV:n kotimaan irtoperäliikennettä. Uudenkarhealla punaisella T High vetäjällä hän ajaa Fright Frame irtoperäliikennettä. Beneluxmaista peräisin olevaa tavaraa on kyydissä laidasta laitaan kaikenlaista. Irtoperät vaihdetaan pääasiassa Vuosaaresta ja ajot suuntaavat ihan joka puolelle Suomea.

”Samanlaista työviikkoa ei ole. Ajot voivat olla ihan minne vaan”.

Yhden miehen yksiö

Henry asuu viikot autossa, normaalisti maanantaista perjantaihin. Ajoittain viikko saattaa venähtää, mutta joskus työt saa tehtyä niin, että viikonlopusta tulee hieman pidempi.

”Olen todella tyytyväinen Freight Frameen. Siellä on joustavaa porukkaa töissä ja kaikki hommat toimivat. Pääsääntöisesti viikot asun autossa, ajoittain ajomatkat kulkevat kuitenkin kotini kautta. Vaikka kuljetusala on haastava ja tuntuu, että moni asia menee vain vaikeammaksi koko ajan, silti tämä vapaus toimia on varmasti se mikä tässä työssä viehättää. Jokin tässä on, mikä on vaikea selittää. Kaikista ei ole kuljettajiksi. Kai se on sellainen tietty luonne mikä pitää olla, että viihtyy näissä hommissa”.

Uusi Renault Trucks T High on ollut edeltäjäänsäkin parempi Henryn mielestä.

”Tämä uusi auto on tilava, extraeristys on tosi hyvä juttu, eli hytti on lämpöinen ja hiljainen. On tilaa, saan tavarat hyvin järjestykseen ja mahtuu olemaan. Autolla on hyvä ajaa, ja uusi ratinsäätö on tietenkin myös hyvä. Kyllä olen tykännyt, on tosi hyvä vehje”.

”Yksi mikä on tärkeätä kun itselleen tekee, on tietysti polttoaineen kulutus. Se on nyt todella vähäistä. Entinenkin Renault Trucks oli polttoainetehokas, mutta tämä menee vielä 6 litraa pienemmällä kulutuksella. Tällä hetkellä kun uudella autolla on ajettu 60 000km kulutus on noin 24-25l/100km. Vanha meni 32 litralla sadalla”, Henry kertoo.

Henry näki uusista esitekuvista punaisia autoja, ja siitä se ajatus sitten lähti. ”Kysyin toimeksiantajalta eli Freight Framelta, että onko värillä väliä, niin ei kuulemma ollut. Olisi saanut olla vaikka pinkki”.

Autoa muokattiin siirtämällä akut pystyakkukoteloon, optimoimalla työkalulaatikon ja polttoainetankin koko. Tällä varmistettiin auton sopivuus megakärryjen vetoon.

Henryn isä Harri nauttii jo eläkepäivistään eikä paluuta ratin taakse ole. Henryn saadessa pitkän työviikon päätökseen, hän suuntaa kotiin, jossa odottavat vaimo, sekä 11- ja 5-vuotiaat lapset.

”Siinähän se vapaa-aika menee, kerran viikossa kiekkoa pelaten, pojan jääkiekkoharrastuksessa ja kotona touhuillessa. Vaimolle kuuluu kiitos siitä, että pyörittää arkea kun olen poissa. Myös isovanhempien tukijoukot ovat todella tärkeitä ja he asuvat onneksi lähellä. Ilman hyviä tukijoukkoja tätä työtä ei pystyisi tekemään”, Henry sanoo. 

Renault Trucks T High 520 6x2 LOW

  • DE13 520 hp (390 kW) / 2550 Nm moottori
  • Optidriver AT2612-vaihteisto
  • Vetopyörästö P13170-ER akseliperä
  • Väri: Evolution Red
  • Täysilmajousitus
  • Akselimassat: 8 t, 11,5 t, 9,5 t
  • ACC-etäisyyssäädettävä vakionopeussäädin
  • LDWS-kaistavahti
  • AEBS-hätäjarrutusjärjestelmä
  • Karttapohjainen Optivision-vakinopeussäädin
  • Akselivaaka
  • Navigaattori
  • Focal äänentoistojärjestelmä
  • Pysäköinti-ilmastointi
  • Custom made BT- työkalulaatikot tavaroille ja akuille
  • RST Steel Black- sarjan karjapuskuri ja valorauta

Renault Trucks kuuluu Volvo Group -konserniin, joten huollot hoituvat Volvo -verkostossa. Henry huollattaa T-Sarjaa Riihimäen HF-Autohuollossa: “Ei moittimista, hyvin on toiminut. Siellä on mukava ja joustava porukka".

H. Vendelin Kuljeturyrittäjä

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Hyväksyn, että lähettämällä lomakkeen Renault Trucks säilyttää tietojani, jotta Renault Trucks jälleenmyyjä voi olla minuun yhteydessä kyselyyni liittyen.
Minulle saa lähettää Renault Trucks uutiskirjeen. Voin peruuttaa tilauksen koska tahansa.
Set canonical URL
Off