Tervetuloa Renault Trucksille
Uutiset
Renault Trucksin vastuullisuusraportti 2025
kesäkuu 24 2025

Renault Trucks julkaisi 2025 vastuullisuusraportin
Kesäkuussa 2025 julkaistussa vastuullisuusraportissa Renault Trucks esittelee strategiansa energiatehokkuuden parantamiseksi ja resurssien säästämiseksi tuotantolaitoksissaan. Vuodesta 2019 lähtien kasvihuonekaasupäästöt näissä yksiköissä ovat vähentyneet 26 %. Renault Trucksin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius kaikilla toimipaikoillaan vuoteen 2040 mennessä.
Renault Trucksin vastuullisuusraportti 2025 on julkaistu englanniksi - lataa koko raportti täältä
Tieliikenteen vähähiilisyystavoitteidensa lisäksi Renault Trucks pyrkii myös vähentämään teollisten toimintojensa ympäristövaikutuksia konkreettisilla toimilla.
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
Renault Trucks on ottanut käyttöön useita toimenpiteitä tehtaiden hiilijalanjäljen pienentämiseksi, kuten lämmitysjärjestelmien nykyaikaistaminen, rakennusten lisäeristys, hukkalämmön talteenottoon perustuvan lämpöverkoston kehittäminen sekä moottoritestien määrän vähentäminen. Näiden toimien ja kohdennettujen investointien ansiosta kasvihuonekaasupäästöt vähenivät 26 % vuosien 2019 ja 2024 välillä.
Lyonissa X-Tech Arena -rakennus, jossa työskentelee 1 300 insinööriä, kuluttaa 25 % vähemmän energiaa kuin Ranskan lainsäädännön asettama enimmäisraja. Blainville-sur-Ornessa 1 800 m² rakennusten peruskorjaus säästää vuosittain 265 MWh maakaasua.
Bourg-en-Bressessä parantunut rakennuseristys tuo 100 MWh:n vuosittaiset energiasäästöt.
Uusiutuvan energian tuotannon laajentaminen tuotantopaikoilla
Renault Trucks tekee yhteistyötä ulkopuolisten sijoittajien kanssa uusiutuvan energian tuotantolaitosten kehittämiseksi suoraan omilla toimipaikoillaan:
Bourg-en-Bressessä 17 hehtaaria pysäköintialuetta katetaan aurinkopaneelikatoksilla. Asennettu huipputeho on 22 MW, mikä vastaa 17 500 ihmisen vuotuista sähkönkulutusta. Laitokset valmistuvat vuonna 2026, ja 30 % tuotetusta sähköstä käytetään suoraan paikan päällä.
Lyonissa tulevan kansainvälisen varaosien jakelukeskuksen katto varustetaan aurinkopaneeleilla, jotka tuottavat sähköä sekä keskuksen että lähialueen rakennusten tarpeisiin.
Lisäksi Lyonissa geotermiset järjestelmät lämmittävät 5 000 m² toimistotilaa, säästäen 360 MWh energiaa vuodessa. Lyonissa otetaan myös vuonna 2025 käyttöön 2 km pituinen lämpöverkko, josta 75 % toimii teollisista prosesseista talteen otetulla lämmöllä ja 25 % kaukolämmöllä. Verkko lämmittää 150 000 m² rakennuspinta-alaa.
Vedenkulutuksen vähentäminen
Vuodesta 2016 lähtien Renault Trucks on vähentänyt vedenkulutustaan tuotettua kuorma-autoa kohden yli 60 %, saavuttaen 5,9 m³ tason vuonna 2024.
Lyonin yksikössä vedenkulutus on pienentynyt viidesosaan 20 vuoden aikana, muun muassa vuotoja nopeasti havaitsevien akustisten antureiden ansiosta.
Blainville-sur-Ornessa fysikaalis-kemiallinen käsittelyasema puhdistaa veden ennen sen johtamista pois. Lyonissa jäähdytystornit on korvattu suljetun kierron järjestelmillä, mikä on merkittävästi vähentänyt vedenkulutusta.
Kaikkien kaatopaikkajätteiden poistaminen
Renault Trucksin tavoitteena on poistaa jätteiden loppusijoitus kaatopaikoille kokonaan. Blainville-sur-Ornen ja Bourg-en-Bressen yksiköt sekä Lyonin moottorituotanto ja varaosavarasto ovat jo saavuttaneet "Landfill Free" -sertifioinnin.
Kaikilla tuotantopaikoilla jätteet lajitellaan, hyödynnetään uudelleen tai ohjataan kierrätykseen.
Tuotannosta syntyvät metallijätteet sulatetaan uusien osien valmistukseen. Pakkaukset ja logistiikkatuet käytetään uudelleen sisäisissä palautuskierroissa. Käynnissä on lisäksi useita hankkeita jätevirtojen hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti.
Luonnon monimuotoisuuden tukeminen ja lajien suojeleminen
Renault Trucks on kieltänyt torjunta-aineiden käytön toimipaikoillaan ja suosii ekologista niittoa sekä eläinlaidunnusta viheralueiden ylläpidossa. Mehiläispesiä on asennettu Vénissieux’n ja Saint-Priestin yksiköihin. Bourg-en-Bressessä Renault Trucks osallistuu Dévorah-puron suojeluun, joka on uhanalaisen sudenkorentolajin elinympäristö. Yhteistyösopimus Reyssouze-joen valuma-alueen suojelusta on solmittu vuoteen 2028 saakka.
Vuodesta 2023 lähtien Lyonissa on istutettu yli 2 400 puuta lämpösaarekkeiden vähentämiseksi ja maaperän läpäisevyyden parantamiseksi. Lisäksi on perustettu 3 000 m² kokeilualue, jolla palautetaan maaperän hedelmällisyyttä maateknisin keinoin. Alue toimii viilentävänä mikroilmastona ja edistää luonnon monimuotoisuutta houkuttelemalla lintuja, hyönteisiä ja pieneläimiä.
Infrastruktuurin sopeuttaminen ilmastonmuutokseen
Renault Trucks valmistautuu ilmastonmuutoksen vaikutuksiin tehtaillaan ja tekee riskiarvioita vuoteen 2050 ja 2100 saakka OCARA-menetelmällä (Carbone 4). Arviot kartoittavat haavoittuvuuksia mm. helleaaltojen, tulvien, pohjaveden nousun, kuivuuden ja myrskyjen osalta ja tukevat siten tuotantolaitosten resilienssin vahvistamista.
Blainville-sur-Ornessa on jo laadittu tiekartta yhteistyössä paikallisviranomaisten kanssa merenpinnan nousun ja rankkasateiden riskien hallitsemiseksi. Lyonissa ja Bourg-en-Bressessä keskitytään erityisesti äärimmäisen kuumuuden vaikutusten torjuntaan. Ilmastoriskit otetaan nykyään huomioon uusien rakennusten ja tuotantoprosessien suunnittelussa.
Nämä toimet osoittavat Renault Trucksin sitoutumisen tuotantopaikkojensa ympäristövaikutusten pienentämiseen. Ne ovat osa yhtiön laajempaa strategiaa vähähiilisen liikenteen ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Koko vastuullisuusraportti on ladattavissa englanniksi osoitteesta: https://www.renault-trucks.com/en/renault-trucks-2025-sustainability-report-0
Renault Trucks
Ranskalainen Renault Trucks on tarjonnut kuljetusratkaisuja ammattilaisille vuodesta 1894 lähtien, sähköisistä tavarapyöristä ja kevyistä hyötyajoneuvoista aina raskaisiin vetoautoihin saakka. Yhtiö on sitoutunut energiasiirtymään ja tarjoaa polttoainetehokkaita ajoneuvoja sekä täyssähköisiä kuorma-autoja, joiden käyttöikää pidennetään kiertotalousperiaatteiden mukaisesti.
Renault Trucks on osa Volvo Group -konsernia, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen, rakennuskoneiden sekä teollisuus- ja merimoottoreiden valmistajista. Konserni tarjoaa myös kattavia rahoitus- ja huoltopalveluita.
Avainluvut:
9 400 työntekijää maailmanlaajuisesti
4 tuotantolaitosta Ranskassa
1 500 myynti- ja huoltopistettä maailmanlaajuisesti
57 000 myytyä ajoneuvoa vuonna 2024
