Uutiset


 

09.08.2013

UUSI RENAULT TRUCKS T RAHTILIIKENTEEN MALLISTO

Ainutlaatuinen, eri ajotehtäviin laajasti muunneltava T-mallisto

Renault Trucks on hyödyntänyt ensi vuoden alusta voimaan tulevan Euro 6 -päästönormin täysimääräisesti uudistamalla koko rahtiliikenteen mallistonsa. Uusi Renault Trucks T –mallisto on suunniteltu yhteistyössä 50:n eri puolilla maailmaa toimivan asiakkaan kanssa. Malliston kehittämisen perustana on ollut Renault Trucksin historian laajin ja perusteellisin testiohjelma. Tuloksena on ainutlaatuinen, eri ajotehtäviin laajasti muunneltava T-mallisto, jossa on huippuvarusteltu, tilava ja aerodynaamisesti muotoiltu ohjaamo.  Renault Trucks T -mallisto on ihanteellinen yhdistelmä polttoainetaloutta ja ajomukavuutta – se on suunniteltu palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla niin kuljetusyrityksen kuin kuljettajan tarpeita.

Renault Trucksin rahtiliikenteen malliston perusidea on tarjota auto, joka erilaisia moduuliratkaisuja hyödyntämällä soveltuu kaikkiin rahtiliikenteen kuljetustarpeisiin. Renault Trucks T -mallistossa yhdistyy pieni polttoaineen kulutus kaukoliikenteen kuljettajien arvostamaan ohjaamon mukavuuteen. Perusteellisten tuulitunnelitestien pohjalta suunnitellussa aerodynaamisessa ohjaamossa jalostuu Renault Premiumin korkea hyötysuhde ja alhainen polttoaineen kulutus Magnumin mukavuuteen ja ylellisyyteen – yhdessä ja samassa autossa. Kokonaan uutta ohjaamoa täydentää edistyksellinen, Euro 6 -moottoriin perustuva voimalinja.

Renault Trucks T -malliston suunnittelun lähtökohta on ollut valmistaa auto, joka kaikissa yksityiskohdissaan kuvastaa kokonaisvaltaisesti uuden malliston korkeaa laatua. Auto on omistajalleen mahdollisimman tehokas ja taloudellinen työväline. Samalla se on äärimmäisen mukava ja turvallinen ajaa sekä muotoilultaan sellainen, josta kuljetusyritys ja kuljettajat voivat olla ylpeitä.

Uusi Renault Trucks T jatkaa rahtiliikenteen Premium malliston vahvaa pyrkimystä auttaa omistajaansa alentamaan polttoainekustannuksia. Tehokkuutta korostava suunnittelu ja uusi voimalinja tekevät T -mallistosta polttoaineen kulutukselta yhden markkinoiden taloudellisimmista rahtiautoista. Samanaikaisesti kun T -mallisto täyttää tiukat Euro 6 vaatimukset, on kulutus laskenut 5 prosenttia aikaisempaan mallisukupolveen verrattuina.

Renault Trucksin uusi rahtiautomallisto on suunniteltu ja kehitetty tiiviissä yhteistyössä viidenkymmen eri puolilla maailmaa toimivan asiakkaan kanssa. He ovat osallistuneet malliston tuotekehitykseen alkaen suunnittelijoiden ensimmäisistä hahmotelmista aina valmiiden autojen testaamiseen todellisissa käyttöolosuhteissa. Testiohjelma on ollut Renault Trucksin historian laajin ja sen aikana autoilla on ajettu yli 10 miljoonaa testikilometriä ennen uuden malliston tuomista markkinoille.

Renault Trucks T mallisto tarjoaa lukuisia ennennäkemättömiä etuja. Uusi 2,5 metriä leveä ohjaamo on entistäkin tilavampi ja mukavampi. Leveää vuodetta täydentää ylävuode, joka voidaan muuttaa ylimääräiseksi säilytystilaksi. Moottoritunneli on vain 200 mm korkea ja vaihtoehtoisesti on tarjolla myös kokonaan tasalattiainen ohjaamo. Ajomukavuuden takaavat erityisesti Renault Trucksille suunnitellut RECARO® istuimet, ergonomisesti toteutettu kojelauta, jossa on markkinoiden suurin 7 tuuman näyttöruutu ja mahdollisuus vaihtaa kytkimien paikkaa yksilöllisten tarpeiden mukaan.  T- mallin ohjaamossa on lisäksi sekä sisältä että ulkoa avattava säilytystila sekä 85 asteen kulmassa avautuvat ovet. Kuljettavan mukavuutta ja turvallisuutta lisäävät lukuisat aputoiminnot, esimerkiksi ohjauksen mukaan kääntyvät kaarrevalot ja kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä.

Uuteen T-mallistoon on tarjolla Euro 6 -normit täyttävät DTI 11 ja DTI 13 moottorit. Koko mallistossa on vakiona automatisoitu Optidriver vaihteisto, jossa on uusi vaihteensiirron ohjausjärjestelmä. Mallistossa on kokonaan uusi paineilman tuottojärjestelmä (Electronic Air Control Unit, EACU), polttoaineen kulutusta alentava muuttuvatilavuuksinen ohjaustehostimen pumppu ja jopa 1475 litran polttoainesäiliö. Huoltotoimintoja helpottavat erilliset sähkö- ja paineilmaputkitukset alustassa, jossa elektroniikka on sijoitettu rungon oikealle ja pneumatiikka vasemmalle puolelle.

Tarvittaessa kuljettajalla on käytettävissä 24/7 painike, jonka avulla auto voidaan paikallistaa ja lähettää dataa suoraan auton tietojärjestelmästä vianmääritystä varten lähimmälle Renault Trucksin maailmanlaajan verkoston 1600 huoltopisteestä. T-mallisto on myös integroitu Renault Trucks Optifleet järjestelmään, jolla kuljetusyritys pystyy tehostamaan kuljetuskalustonsa tuottavuutta.  Ennakoivan ja taloudellisen ajon Optifuel koulutuksen on osallistunut jo 25 000 kuljettajaa ja sen avulla kuljetusyritys pystyy vähentämään polttoainekuluja jopa 15 %.

Renault Trucksin tavoite on ollut selkeä: tarjota täydellinen, luotettava ja suorituskykyinen työkalu, joka auttaa asiakkaita pitämään kustannukset kurissa. Renault Trucks T -mallisto on asiakkaan liiketoimintaa tukeva tuotantoväline, joka ei jätä pulaan ja josta kuljettajat voivat olla ylpeitä.

Kuorma-auto, jolla tehdään tulosta

Mahdollisimman alhainen polttoaineen kulutus on ollut pääosassa, kun Renault Trucks on kehittänyt uutta mallistoa. Auto kokonaisuudessaan, niin ohjaamo, voimalinja kuin jokainen yksityiskohta on suunniteltu tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Aikaisempaan mallistoon verrattuna polttoaineen kulutus on vähentynyt 5 prosenttia. Tämä on saavuttu 12 asteen kulmaan kallistetulla tuulilasilla ja kiilamaisella ohjaamon muodolla, jossa ohjaamon takaosa on 2,5 metriä ja edessä 2,3 metriä leveä. Tuloksentekoa edistää myös yhdistelmän kokonaismassan nostaminen jopa 60 tonniin ja edullisimmat tankkaukset mahdollistava 1475 litran polttoainesäiliö.

Uuden malliston tavoitteena on tarjota asiakkaalle mahdollisimman kokonaistaloudellinen ja Renault Trucksin erikoisosaamista täysimääräisesti hyödyntävä tuloksenteon väline. Valmistaja on sitoutunut vastaamaan auton toimivuudesta koko sen elinkaaren ajan tarjoamalla korkeatasoisia rahoitus- ja vakuutusratkaisuja, tukea taloudellisen ajon koulutukseen sekä vähentämään auton seisonta-ajan kustannuksia monipuolisilla paikallisilla huolto- ja korjauspalveluilla. Tavoitteen saavuttamisessa auttaa Renault Trucksin kehittämä Optifuel ohjelmakokonaisuus, jonka eri toimintojen avulla kuljetusyrittäjä pystyy säästämään jopa 5000 euroa auton käyttökustannuksissa.

Kuorma-auto, johon voi aina luottaa

Auton jokaisen toiminnon on palveltava alusta asti tuottavuutta. "Uuden malliston toteuttamisessa olemme käyttäneet ennen näkemättömässä laajuudessa samanaikaista suunnittelua," sanoo varatoimitusjohtaja Thierry Hours, joka on vastannut uuden työmaa- ja rahtiautomalliston tuotekehityksestä. Kaikki osastot suunnittelusta jälkimarkkinointiin työskentelivät yhdessä alusta loppuun. Renault Trucks T malliston jokaisella 6500 osalla oli oma tärkeä rooli. "Koko prosessin lähtökohta oli varmistaa kaikilta osin auton luotettavuus maantiellä," hän sanoo. "Siksi emme tehneet kompromisseja yhdenkään osan toimivuuden varmistamisessa."

Uusi T malliston on käynyt läpi Renault Trucksin historian laajimman testiohjelman. Seitsemän vuoden aikana 300 rahtiliikenteen autolla toteutettiin neljän miljoonan tunnin testiohjelma erilaisissa laboratorio-olosuhteissa sekä ajettiin 10 miljoonaa kilometriä ääriolosuhteissa. Lisäksi 50 asiakasta eri puolilla maailmaa osallistui tuotekehitykseen ajamalla autoilla todellisissa käyttöolosuhteissa.

Kaikki tämä tutkimustieto hyödynnettiin Renault Trucks T -malliston tuotekehityksessä. Ohjaamossa on uusi jousitusjärjestelmä, jossa yhdistyy jämäkkyys ja mukavuus. Tukeva ilmaetujousitus on suunniteltu erityisesti pitkän matkan liikenteeseen. Hyötykuomaa lisäävä kevyt takajousitus perustuu kahden ilmapalkeen käyttöön. Samanaikaisesti auton vakautta lisää vääntöjäykkä teräsrunko ja niitatut sivupalkit. Runkoa voidaan lisäksi vahvistaa ajotehtävän tarpeiden mukaan.

Renault Trucks on myös varautunut siihen, että tarvittaessa kuljettaja saa apua hyvin nopeasti. Kojelaudassa olevaa 24/7 painiketta käyttämällä Renault Trucksin tiepalvelu saa välittömästi tiedon auton sijainnista ja raportin auton ajotietokoneiden tiedoista. Auton 24/7 painikkeen käyttäminen nopeuttaa korjaustarpeen syyn selvittämistä ja korjauksen aloittamista. Innovatiivinen järjestelmä yhdessä Renault Trucksin 1600 huoltopisteen kanssa takaa nopean toiminnan ja lyhentää olennaisesti auton seisonta-aikaa.

Kuorma-auto, josta kuljettajat voivat olla ylpeitä

Kuljettajien ensimmäinen ylpeyden aihe on heidän autonsa muotoilu. Vaikuttava Piin “π” muotoinen jäähdyttäjän säleikkö ja bumerangin kaareen sijoitetut päiväajovalot huokuvat T-malliston tinkimätöntä päättäväisyyttä. "Kun suunnittelimme uuden malliston, toivoimme ihmisten tuntevan ylpeyttä," sanoo Hervé Bertrand, Renault Trucksin muotoilujohtaja. "Ylpeyttä sillä ajamisesta, ylpeyttä sen omistamisesta, ylpeyttä auton todelliseen tehtävään – tavaroiden kuljettamiseen - suunnitellusta loistavasta työkalusta."

Autossa asuminen ja oleskelu ovat tärkeä osa pitkän matkan kuljetuksissa. Renault T tarjoaa rahtiliikenteen kuljettajille täydellisen ympäristön ajamiseen ja lepoon, ohjaamon joka on suurempi kuin Renault Premiumissa, ohjaamon josta on neljä eri versiota ja ohjaamon joka on 2,5 metriä leveä. Korkeassa makuuohjaamossa on täysin tasainen lattia ja ohjaamoissa, joissa on moottoritunneli, sekin on vain 200 mm korkea. Kuljettajan istuimen suunnitteluun on kiinnitetty erityisestä huomiota ja se voidaan sovittaa kuljettajan ruumiinrakenteen mukaiseksi. Erityisesti Renault Trucksille suunnitellut RECARO® istuimet ovat kuljettajaystävällisiä ja mukavia ja nostavat ajomukavuuden aivan uudelle tasolle erityisesti pitkillä matkoilla. Myös kolmetasoinen ohjauspyörän säätö auttaa löytämään parhaan mahdollisen ajoasennon.

Ohjaamon hallintalaitteiden ja kojelaudan painikkeiden sijoitusta voidaan muuttaa kuljettajan tarpeiden mukaan. Kuljettaja voi myös ohjelmoida eri toimintoja muistiin. Näitä ovat esimerkiksi eniten käytetyt ajotietokoneen toiminnot, lämmityksen ja ilmastoinnin säädöt sekä herätyskellon, taloudellisen ajon ja vakionopeudensäätimen kuljettajakohtaiset asetukset. Kaikki nämä tiedot voidaan tallentaa myös kuljettajan henkilökohtaiselle ajopiirturikortille, niin että asetukset ovat aina ajoon lähdettäessä valmiina eikä niiden ohjelmointiin mene aikaa.

Kuorma-auto, joka tukee asiakkaan liiketoimintaa

Panostamalla kuljettajien ja muiden tiellä liikkuvien turvallisuuteen Renault Trucks haluaa varmistaa, että asiakkaat voivat keskittyä liiketoimintaansa ilman tarpeettomia keskeytyksiä. Renault Trucks on varustanut T-malliston useilla kuljettajaa avustavilla ja varoittavilla toiminnoilla. Esimerkiksi äänimerkki kertoo kuljettajalla, jos auto poikkeaa odottamatta ajolinjaltaan tai auton keula on törmäämässä esteeseen. Edelleen T-mallisto on varustettu aktiivisella vakionopeudensäätimellä, joka automaattisesti vähentää auton nopeutta, jos välimatka edellä ajavaan alittaa turvavälin. T-mallistossa on myös automaattinen seisontajarru, joka kytkeytyy päälle välittömästi, kun moottori sammutetaan.

KAIKKIIN AJOTEHTÄVIIN

Renault Trucks T -mallisto on suunniteltu rahtiliikenteen kaikkiin ajotehtäviin, ajetaan sitten teollisuustuotteita, lämpötilasäädeltyjä elintarvikkeita tai polttonesteitä ja kemikaaleja. Pitkän matkan rahtiliikenteeseen kustannustehokkain ratkaisu on makuuohjaamolla (ja DTI 13 tai DTI 11 moottorilla) tai korkealla makuuohjaamolla varustettu malli. Säiliöautoyritykset, joille tärkeintä on mahdollisimman suuri hyötykuorma, voivat valita päiväohjaamon tai matalan makuuohjaamon sekä DTI 11 moottorin. Kun haetaan parasta ajomukavuutta kuljettajalle, oikea valinta on tasaisella lattialla varustettu korkea makuuohjaamo ja 520 hv DTI13 moottori.

VOIMALINJA

T-mallistossa on uudistunut voimalinja ja Euro 6 standardit täyttävät moottorit. Yhtenäinen mallisto on antanut mahdollisuuden kehittää ajotehtävästä riippumatta asiakkaalle helpomman ja edullisemman huolto-ohjelman. Uudistuneet moottorit ja akselistot, automaattisen vaihtamisjärjestelmän uudet toiminnot, älykäs vain tarvittaessa toimivat ilmakompressori ja ilmastointijärjestelmä tähtäävät siihen, että asiakas saa autosta maksimaalisen tehon mahdollisimman pienellä energian kulutuksella.

Euro 6 moottorit

Renault Trucks on käyttänyt Euro 5 moottoreita pohjana uusien Euro 6 DTI 11 ja DTI 13 moottoreiden sekä SCR päästöteknologian tuotekehityksessä. Tunnetusti tehokkaat ja taloudelliset moottorit kävivät läpi täydellisen muutoskehityksen, jossa yli puolet moottoreiden ominaisuuksista muuttui. SRC teknologia uudistettiin tehokkaammaksi käyttämällä uusia materiaaleja. Näin katalysaattorin puhdistuskykyä on pystytty lisäämään ja alentamaan NOx päästöjä. Järjestelmään on lisätty myös partikkelisuodatin.  

Rahtiliikenteen Renault Trucks hyötyajoneuvoihin on tarjolla kaksi Euro 6 -moottoria: 11-litrainen DTI 11 ja 13 litrainen DTI 13.

DTI 11
Kuusisylinterinen rivimoottori
Kolme teholuokkaa
•    380 hv / 1800 Nm
•    430 hv / 2050 Nm
•    460 hv / 2200 Nm

Ruiskutusjärjestelmä
Elektronisesti ohjattu Common Rail. Varmistaa tehokkaan ja tarkkaan ohjatun korkeapaineruiskutuksen kaikissa moottorin käyttöolosuhteissa.

Vääntökäyrät

DTI 13
Kuusisylinterinen rivimoottori
•    440 hv / 2200 Nm
•    480 hv / 2400 Nm  
•    520 hv / 2550 Nm

Ruiskutusjärjestelmä
Elektronisesti ohjattu pumppusuutinjärjestelmä. Auton kokoluokkaan ja käyttötarkoitukseen suunniteltu luotettava ja testattu teknologia.

Vääntökäyrät

Vaihteisto

Suorituskyvyltään markkinoiden kärkeen kuuluva automatisoitu Optidriver vaihteisto on vakiona kaikissa Renault Trucks T -malliston autoissa. Siinä on uusi vaihteensiirtojärjestelmä ja jäähdytystehoa lisäävä lämpötilan tunnistava vaihteenvalitsin. Optidriver vaihteisto saadaan yhdistettyä myös uuden Fuel Eco moodin kanssa johon kuuluu myös Eco vakionopeussäädin. Tällä muutoksella vaihteisto valitsee aina taloudellisimman vaihteen.

Asiakas voi valita myös Volvo Groupin manuaalisen B14 vaihteiston, joka on suunniteltu järeimpiin käyttötehtäviin ja jossa on vaihtamistarpeen ennakoiva DMS järjestelmä.

Hidastimet

Euro 6 moottoreihin on valittavissa kolme erityyppistä hidastinta.

- Pakokaasujarru, jonka teho DTI 11 moottorissa on 203 kW ja DTI 13 moottorissa 227 kW,

- Optibrake on markkinoiden tehokkain moottorijarru. Sen teho DTI 11 moottorissa on 303 kW ja Optibrake+ version teho DTI 13 moottorissa 414 kW. Optibrake moottorijarru on vakiona kaikissa automaattivaihteisissa autoissa.

- Vaihteistoon asennettavan Voith hydraulisen hidastimen teho on 450 kW   DTI 11 ja DTI 13 moottoreiden kanssa. Hidastimen ohjaus on sijoitettu nyt kuljettajan oikealle puolelle.

Vetoakselit

Uuden Renault Trucks T malliston vetoakselien välityssuhteet on valittavissa laajasti käyttötehtävän mukaan.

- Yksivaihteinen vetopyörästö P13170, välityssuhde 2,64-3,70
- Napavälitteinen vetopyörästö P1361, välityssuhde 3,46 – 5,41

T-malliston suurin yhdistelmämassa on 60 tonnia ja polttoainesäiliön tilavuus on jopa 1475 litraa.

Uusi paineilman tuottojärjestelmä

Renault Trucks on kehittänyt uuden paineilman tuotto- ja ohjausjärjestelmän (EACU, Electronic Air Control Unit), jonka tavoitteena on mahdollisimman suuri tehokkuus ja luotettavuus. Järjestelmä ohjaa ja valvoo ilmakompressorin sekä ilmansuodattimien ja -kuivainten toimintaa. Ohjausyksikkö auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta kytkemällä kompressorin automaattisesti pois toiminnasta, kun ilmanpaineen taso on riittävä. Vastaavasti alamäessä järjestelmä toimii hidastimena. Kiihdytettäessä järjestelmä kytkee kompressorin automaattisesti pois päältä. Lisäksi järjestelmään kuuluu automaattinen seisontajarru, joka kytkeytyy päälle kun moottori sammutetaan – ainutlaatuinen ominaisuus joka on käytössä vain Volvo Groupin autoissa.

Polttoainetta säästävät varusteet

Renault Trucks on tunnetusti asiantuntija polttoaineen kulutuksen vähentämiseen tähtäävän teknologian kehittämisessä. Renault Trucksin ainutlaatuisen Optifuel Lab -tutkimusohjelman avulla on kehitetty useita polttoaineen kulututusta vähentäviä ratkaisuja. Usein kysymys on pienistä asioista. Uudessa T-mallistossa onkin lukuisia innovatiivisia ratkaisuja, jotka kytkevät pois päältä energiaa kuluttavia toimintoja, kun niitä ei tarvita.

Näitä ovat esimerkiksi ilmakompressori, ohjaustehostimen muuttuvatilavuuksinen pumppu ja ilmastointijärjestelmä, jotka Opti -tilassa toimivat mahdollisimman taloudellisesti. Polttoaineen kulutusta vähentää myös ECC vakionopeudensäädin, joka yhdistää kuljettajan ajomukavuuden, auton matkanopeuden ja polttoaineen kulutuksen mahdollisimman optimaaliseksi. Järjestelmässä on kolme toimintatilaa, joiden avulla kuljettaja pääsee mahdollisimman taloudelliseen keskinopeuteen tai voi säätää nopeutta ajo-olosuhteiden mukaan. Siihen kuuluu myös Optiroll -toiminto, jonka avulla voi hyödyntää rullausta.

Järjestelmässä on myös toiminto, joka rajoittaa ajoa moottorin kierrosnopeuden vihreän alueen ulkopuolella sekä sammuttaa moottorin automaattisesti kolmen tai viiden minuutin joutokäynnin jälkeen.

OHJAAMO


Yleistä

Renault Trucks T -mallistossa on neljä erikokoista ohjaamoa

Päiväohjaamo (Day Cab)

- Lyhyt ohjaamo, vakiokatto, 200 mm:n moottoritunneli, ei vuodetta, kolme askelmaa (vain DTI 11 moottorin yhteydessä)

Matala makuuohjaamo (Night & Day Cab)

- Pitkä ohjaamo, vakiokatto, 200 mm:n moottoritunneli, alavuode, kolme askelmaa (DTI 11 ja DTI 13 moottorit)

Makuuohjaamo (Sleeper Cab)

- Pitkä ohjaamo, korkea katto, 200 mm:n moottoritunneli, alavuode ja lisävarusteena ylävuode, kolme askelmaa (DTI 11 ja DTI 13 moottorit)

Korkea makuuohjaamo (High Sleeper Cab)

- Pitkä ohjaamo, korkea katto, tasainen lattia, kaksi vuodetta, neljä askelmaa (DTI 13 moottori)


Aerodynaaminen ohjaamo

Yksinomaan Renault Trucks T-mallistoon suunniteltu ohjaamo on kehitetty polttoaineen kulutusta mahdollisimman tehokkaasti alentavaksi. Parhaita esimerkkejä tästä ovat 12 asteen kulmaan asennettu tuulilasi ja kiilamainen ohjaamo, joka on edestä 2,3 m ja takaa 2,5 metriä leveä sekä peilien sulava integroiminen ohjaamoon. Aerodynamiikkaa voidaan olennaisesti parantaa myös monipuolisilla katto- ja sivutuuliohjaimilla.  


Ohjaamo, jossa turvallisuus on etusijalla

Renault Trucks T-mallistossa on useita turvallisuutta lisääviä toimintoja, jotka varoittavat ja korjaavat kuljettajan tekemiä virheitä. Renault Trucksin kehitystyön tavoitteena on, että auto on aina kuljettajan hallinnassa. Tämän varmistamiseksi autossa on vakiona kolme varoitusjärjestelmää. Äänimerkki varoittaa, jos auto poikkeaa äkillisesti ajolinjaltaan, vakionopeuden säädin reagoi välittömästi, jos turvaväli edellä ajavaan lyhenee ja hälytysääni kertoo, jos auto on vaarassa törmätä johonkin esteeseen.

Renault Trucks T -mallistossa on lisäksi sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkijät sekä automaattitoimiset ajovalot ja kaarrevalot varmistamassa turvallista yöajoa.

Passiivista turvallisuutta lisäävät vetopöydän lukituksen sensorit sekä uuden CEE R14 standardin mukainen istuimien kiinnitys. Jäähdyttäjän säleikön kaksi askelmaa varmistavat turvallisen nousun tuulilasille.


Mukava ohjaamo

Kuljettajan viihtyvyys on avainasemassa pitkän matkan rahtiliikenteessä. Se oli myös yksi uuden malliston suunnittelun lähtökohtia.

Kulku ohjaamoon on suunniteltu mahdollisimman vaivattomaksi, alkaen siitä, että kuljettaja voi avaimen kaukosäädöllä kytkeä ohjaamon kulkuvalot päälle. Ovet avautuvat 85 astetta ja valaistuja, liukuesteillä varustettuja askelmia on kolme tai neljä mallista riippuen.

Autossa on säilytystiloja, joihin pääsee sekä ulkoa että sisältä. Kuljettajan ei siten tarvitse poistua ohjaamosta hakiessaan lepotaukojen aikana tavaroitaan. Likaiset jalkineet voi myös riisua ylimmälle askelmalle, sillä se jää oven taakse piiloon.

Istuimet on Renault Trucksille suunnitellut RECARO®. Istuimissa on niskatuet, säädettävät lämmitys ja ilmastointi sekä sivu- ja ristiselän tuki. Istuimen jopa 980 mm jalkatila tarjoaa myös pitkälle kuljettajalle ihanteellisen ajoasennon. Renault Trucks T -malliston tunnistaa myös punaisista turvavöistä. Ohjauspyörää voidaan säätää kolmitoimisesti pysty-, pitkittäis- ja syvyyssuunnassa ja se voidaan lukita yläasentoon helpottamaan kulkua ohjaamoon.

Hallintalaitteiden toiminnot on tuotu ohjauspyörän lähelle niin, että kuljettava voi selata 7 tuuman värinäytöllä olevia toimintoja vain sormenpäillä pyörittäen. Puhelimen, radion ja vakionopeudensäätimen toiminnot voidaan aktivoida ilman, että kuljettajan tarvitsee siirtää katsettaan tiestä.

Myös kojelaudan painikkeiden sijoitusta voidaan muuttaa kuljettajan mieltymysten mukaisiksi.


Viihtyvyyttä ohjaamoon

Ohjaamossa liikkumisen kannalta on olennaista, että moottoritunnelin korkeus on puolitettu ja on vain 200 mm. Kuten edeltäjässään Magnumissa myös T-mallistoon on saatavana täysin tasainen lattia.

Ohjaamokorkeuksia on kaksi: vakiokatto (päiväohjaamo ja matala makuuohjaamo) sekä korotettu katto (korkea makuuohjaamo ja makuuohjaamo), joista jälkimmäisessä vapaa seisomakorkeus on jopa 2,1 metriä.

T-mallisto tarjoaa kuljettajalle selkeän ajoalueen sekä L-muotoisen oleskelualueen, jossa on käännettävä matkustajan istuin ja mallista riippuen yksi tai kaksi vuodetta. Alavuoteella on 80 cm leveä patja. Ylävuoteessa on taittuvat tikkaat ja vuodetta voidaan käyttää myös säilytystilana. Ohjaamon sisustusratkaisut on suunniteltu yhdessä asiakkaiden kanssa niin, että ne vastaavat kuljettajien käytännön tarpeita mahdollisimman hyvin. Tavoitteena on tarjota tarpeelliset säilytystilat samalla kun ohjaamon yleisvaikutelma on kevyt ja tilava. Korkeatasoiset materiaalit on pyritty valitsemaan niin, ettei yleisvaikutelma ole muovinen. Kuljettajalla on käytettävissään myös 24 litran jääkaappi (tasalattiaisessa versiossa jopa 40 litraa).

Ohjaamon värimaailma on valittu huolella. "Käytimme tummia värejä ohjaamon alaosassa, koska niissä lika ja kuluminen eivät näy niin hyvin", selvittää Renault Trucksin muotoilujohtaja Hervé Bertrand. "Yläosassa värit ovat vaaleampia, mikä korostaa valoisuutta ja tilavuutta. Vaaleat materiaalit ovat myös rauhallisempia silmälle eivätkä rasita ajamista."

Ohjaamon yleisilme on kokonaan uusi. Lepoaikana kohdevalaisimet antavat ohjaamon pehmeän valaistuksen, joka yöllä ajon aikana vaihtuu miellyttävän punaiseksi. "Punainen on ainoa väri, joka ei häiritse kuljettajaa öisin," sanoo Hervé Bertrand. "Se on muuten väri, jota käytetään myös sukellusveneissä."

Kun kuljettaja lepää vuoteella, hän voi kaukosäätimellä ohjata valaistuksen, radion, puhelimen, lämmityksen, ilmastoinnin, ikkunoiden ja kattoluukun toimintaa sekä ovien lukitusta. Auringonsäteitä heijastavat verhot estävät ohjaamoa kuumentumasta liikaa ja takaavat hyvät unet myös päivällä. Hyvin suunniteltu ohjaamo lisää omalta osaltaan ajoturvallisuutta antamalla kuljettajalle mahdollisuuden rentouttavaan lepoaikaan.

ALUSTA


Luja ja luotettava

Uusi Renault Trucks rahtiautomalliston perustana ovat luotettavat ja korkealaatuiset komponentit, joiden kestävyys on testattu huolellisesti. Alustan ja ohjaamon suunnittelun peruslähtökohta on ollut nimenomaan kestävyys ja luotettavuus. Jykevä ohjaamo kiinnittyy runkoon, jonka korkealaatuisesta vääntöjäykästä teräksestä valmistetut osat on niitattu yhteen. Asiakkaat voivat valita auton käyttötehtävän mukaan erilaisia rungon vahvikkeita ja valmiita päällirakenteen kiinnityskorvakkeita. Rungon takaylitys voidaan räätälöidä tarpeen mukaan 50 mm välein. Huollon helpottamiseksi rungon sisällä kulkevat sähkö- ja paineilmaputkitukset on erotettu toisistaan niin, että sähkö kulkee oikealla ja pneumatiikka vasemmalla.



Päällirakenteen esiasennukset

Renault Trucks T -malliston runkorakenne on suunniteltu niin, että erilaisten päällirakenteiden asennus on helppoa. Runko on esirei´itetty kuormatilojen asennusta varten ja rungon yläpinta on tasainen. Tämän ansiosta päällirakentajat voivat tarjoa laajemman valikoiman valmiita kuormakoreja.  Autoissa on myös valmiit paikat päällirakenteen kytkentäkoteloille ja liittimille.

Ohjaamossa on kolme valmista standardoitua liitintä: kaksi takana (yksi molemmilla puolilla) ja yksi edessä (matkustajan puolella). Renault Trucks toimittaa päällirakentajille tarkan mittapiirroksen auton alustasta ja tarjoaa netissä toimivan on-line tukipalvelun osoitteessa www.renault-trucks.com.

MALLISTO

KÄYTTÖTEHTÄVÄN MUKAINEN HUOLTO

Huolto on Renault Trucksille olennainen osa kuorma-autoa. Huoltopalvelut on suunniteltu asiakkaan tarpeiden ja auton käyttöolosuhteiden mukaan tavoitteena mahdollisimman kokonaistaloudellinen lopputulos. Rahtiliikenteen yritykset odottavat autolta ennen kaikkea taloudellisuutta. Renault Trucks tarjoaa useita työkaluja - esimerkiksi Optifuel Solution ja Optifleet ohjelmistot - kustannusten hallintaan ja seurantaan niin lyhyellä kuin pidemmällä tähtäimellä. Renault Trucks tarjoaa asiakkailleen myös erilaisia rahoitus- ja vakuutusratkaisuja sekä huoltosopimuksia varmistamaan auton pysymisen tuottavassa työssä mahdollisimman tehokkaasti.

Polttoaineen kulutusta vähentävät palvelut


Innovatiivinen ja kehittynyt teknologia vähentää polttoaineen kulutusta ensimmäisistä kilometreistä alkaen

Renault Trucks on kiinnittänyt paljon huomiota asiakkaiden koulutukseen. Auton luovutuksen yhteydessä käydään auton tekniikka huolellisesti läpi niin että asiakkaat pääsevät hyödyntämään kaikki uuden teknologian tuomat hyödyt heti alusta alkaen.


Taloudellisen ajon koulutusohjelma

Itse autolla on luonnollisesti suuri merkitys polttoainekustannuksissa – mutta niin on myös kuljettajalla. Siksi Renault Trucks on kehittänyt jo 30 vuotta omaa taloudellisen ajon koulutusohjelmaa. Ohjelma käynnistyi 1980-luvulla ja sitä on jatkuvasti mukautettu vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja teknologian muutoksia (esimerkkinä automaattisen vaihteensiirron yleistyminen). Jo yli 25 000 kuljettajaa on osallistunut eri käyttötehtävien mukaiseen Optifuel koulutusohjelmaan.


Pitkän aikavälin huolto-ohjelma

Kuorma-auto kuluu käytössä. Vain ammattimaisesti ylläpidetty huolto-ohjelma pitää kustannukset kurissa. Auton vaihtoarvon säilyttämiseksi Renault Trucks laatii ennakoivan huollon ohjelman, joka varmistaa auton säilymisen tuottavana työkaluna mahdollisimman pitkään. Renault Trucks jälkimarkkinointi tarjoaa laajan valikoiman huolto- ja korjaussopimuksia sekä alkuperäisiä varaosia, jotka varmistavat auton suorituskyvyn säilymisen.

Lisäksi Renault Trucks tarjoaa autoihin uusimman teknologian mukaisia päivityksiä (esimerkiksi automaattinen moottorin sammutus, taloudellisen ajon vakionopeudensäädin) tai uuden tyyppisiä ilmanohjaimia ja polttoaineen kulutusta vähentäviä renkaita sekä optimoituja moottoreita.

Lisäksi Renault Trucks tarjoaa myös uuden tekniikan päivityksiä käytettyihin autoihin (automaattinen moottorin sammutus, vakionopeudensäädin, jne.) tai lisävarusteita (ilmanohjaimia, polttoaineen kulutusta vähentäviä renkaita jne.).

Budjetin hallintaa tukevat palvelut

Start&Drive huoltosopimus auttaa asiakasta pitämään budjetin hallinnassa ja varmistaa auton mahdollisimman tuottavan toiminnan. Sopimus on suunniteltu asiakkaille, jotka haluavat ennakoida tarkasti huolto- ja korjauskustannukset. 

Asiakkaalle on tarjolla monen tasoisia sopimuksia, jotka täydellisimmillään kattavat auton huoltojen lisäksi kuluvat osat ja korjaukset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi kiinteähintaisella sopimuksella varmistaa, että hänellä on aina käytössään täydellisesti huollettu auto. On hyvä huomata, että siirtyminen Euro 6 moottoreihin ei vaikuta huolto- ja korjauskustannuksiin.

Optifleet parantaa kaluston kustannustehokkuutta

Kuljetuskaluston reaaliaikainen seuranta parantaa kuljetusyrityksen kilpailukykyä. Kaluston Optifleet seurantajärjestelmä alentaa kuljetusyrityksen kustannuksia samalla kun se lisää yrityksen omien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Optifleet ohjelmalla autot voidaan paikallistaa reaaliaikaisesti, siirtää niiden ajotietokoneen teknisiä tietoja, seurata kuljettajien ajo- ja lepoaikoja sekä arkistoida ajopiirturin ja kuljettajakortin tietoja. Kuljettaja voi myös lähettää järjestelmän kautta sähköposteja. Optifleet aktivointi voidaan tehdä myös käytettyyn autoon.

Optifleet on joustava ja siihen voidaan liittää eri moduuleja yrityksen tarpeen mukaan: näitä ovat esimerkiksi paikannus-, ajoneuvon parametrien- ja ajoaikaseurannat sekä yhteydenpito sähköpostitse autoon.

Rahoitus- ja vakuutuspalvelut

Renault Trucks rahoituspalvelut tarjoavat asiakkaille useita vaihtoehtoja auton hankinnan rahoitukseen. Asiakkaat voivat valita esimerkiksi leasingrahoituksen tai etukäteen tietyksi ajaksi sovittavan auton vuokrauksen.

Renault Trucks Assurances tarjoaa useita erityyppisiä koko autokannan kattavia vakuutusratkaisuja. Vakuutukset voivat toimia myös lainan vakuutena tai ne voidaan yhdistää auton rahoitukseen.

Auton maksimaalisen liikkuvuuden turvaavat palvelut

Nopea 24/7 tiepalvelu

Auton toimintahäiriöt tapahtuvat aina pahimpaan mahdolliseen aikaan ja haittaavat aina yrityksen liiketoimintaa. Siksi Renault Trucks on kehittänyt 24/7 tiepalvelun, jonka kautta asiakkailla on käyttävissä yli 1600 huoltopisteen ja 1000 huoltoauton verkosto.

Autot on varustettu kojetauluun sijoitetulla 24/7 painikkeella, jota painamalla avataan reaaliaikainen GPS yhteys tiepalveluun. Yhteys paikantaa auton ja välittää ajotietokoneen tekniset tiedot tiepalvelulle. Järjestelmä säästää aikaa ja nopeuttaa avun toimittamista perille niin, että auto saadaan takaisin liikenteeseen mahdollisimman nopeasti.

Ensimmäisestä yhteydenotosta alkaen Renault Trucks tiepalvelukeskuksessa kuljettajaa palvelee tämän omalla kielellä yksi yhteyshenkilö. Puhelimessa tehdyn korjausarvion jälkeen lähin asentaja ajaa paikalle ja aloittaa korjaustoimet, jotka 90 prosentissa tapauksista voidaan tehdä tien päällä. Jos korjauksessa tarvitaan erikoisosia, voi ympäri vuorokauden päivystävä ActivParts palvelu toimittaa ne paikalle nopeasti.


Uusi rahtiliikenteen mallisto on osa Renault Trucksin malliston kokonaisvaltaista uusiutumista. Volvo Group on investoinut malliston uudistamiseen kaksi miljardia euroa. Koskaan aikaisemmin Renault Trucks ole toteuttanut yhtä tiukkaa testiohjelmaa, johon on osallistunut esimerkiksi 50 asiakasta eri puolilla maailmaa todellisissa käyttöolosuhteissa. Renault Trucksilla on vahva luottamus uuden malliston menestykseen ja kykyyn tuoda uusia asiakkaita ja sitä kautta vahvistaa markkinaosuuttaan.


Lisätietoja
Myyntipäällikkö Erkki Evilä, Renault Trucks Finland Oy, puh 040 543 4890
Tuotepäällikkö Mikko Aules, Renault Trucks Finland Oy, puh. 050 433 7913