Renault Trucks laajentaa sähkökuorma-autovalikoimaansa

D Wide Z.E.

Lehdistötiedote 16.9.2021

Renault Trucks kehittää ajoneuvovalikoimaansa monenlaiseen kaupunkijakeluun ja vastatakseen sähköajoneuvoja käyttävien asiakkaiden tarpeisiin. 19 tonnin D Wide Z.E. -malli täydentää Renault Trucksin 16 ja 26 tonnin D Z.E.- ja D Wide Z.E -malleja, jotka ovat olleet tuotannossa vuodesta 2020 lähtien. Valikoimassa on nyt myös entistä enemmän akselivälejä.

Renault Trucks kehittää sähkökuorma-autovalikoimaansa vastaamaan kaupunkijakelun monenlaisia vaatimuksia. Renault Trucks aloittaa 19 tonnin Renault Trucks D Wide Z.E. -mallin sarjatuotannon Blainville-sur-Ornen tehtaallaan, jossa valmistetaan jo entuudestaan 16 tonnin D Z.E. -mallia ja 26 tonnin D Wide Z.E. -mallia.

Renault Trucks on kehittänyt uuden järjestelmän, joka parantaa kaikkien kylmäkuljetuksia varten varustettujen sähkökuorma-autojen energiatehokkuutta. Renault Trucksin D- ja D Wide Z.E.-mallistojen 16, 19 ja 26 tonnin kuorma-autoihin on nyt saatavana kylmäliitäntä, joka syöttää kylmäkuljetusjärjestelmällä virtaa suoraan ajoneuvon 600 voltin ajoakuista.

Ohjattavuuden parantamiseksi Renault Trucks on myös pidentänyt D- ja D Wide Z.E. -mallien akselivälivalikoimaa 3 900 millimetristä 6 800 millimetriin. Tämä mahdollistaa kuorman jakautumisen optimoinnin erilaisten tarpeiden ja käyttökohteiden mukaan.

Kestävien kuljetusratkaisujen edelläkävijänä Renault Trucksilla on ollut markkinoiden laajin sähkökuorma-autojen valikoima jo vuodesta 2020, sisältäen tuotteet pakettiautoista 3-akselisiin kuorma-autoihin.  Sähkökuorma-autot eivät tuota lainkaan hiilidioksidi- tai typpioksidipäästöjä, joten niillä voidaan ajaa kaikilla päästörajoitusalueilla kaikkina ajankohtina. Koska sähkökuorma-autot ovat hiljaisia, niitä voidaan käyttää öisin kaupunkien keskusta-alueilla häiritsemättä paikallisten asukkaiden unta.

Renault Trucksin sähkökuorma-autot vastaavat autoteollisuuden muutostarpeisiin erityisesti energiankäytön ja ekologisen muutoksen osalta. Siksi CORAM (Ranskan autoalan ja liikkuvuuden tutkimuksen valmistelukomitea) on myöntänyt Renault Trucksille taloudellisen avustuksen 19 tonnin Renault Trucks D Wide Z.E. -mallin ja lisäakselivälien kehittämiseen.

Renault Trucksin D- ja D Wide Z.E. -mallien tekniset ominaisuudet

Renault Trucks D Wide Z.E.

• Kokonaispaino 19 tai 26 tonnia.
  • Mahdolliset akselivälit: 3 900 mm, 4 100 mm, 4 300 mm, 4 500 mm, 4 750 mm, 5 250 mm, 5 000 mm, 5 250 mm, 5 500 mm, 5 800 mm, 6 100 mm ja 6 800 mm
  • Kaksi sähkömoottoria, joiden kokonaisteho on 370 kW (jatkuva teho 260 kW)
  • Sähkömoottorien enimmäisvääntö: 850 Nm
  • Akselikohtainen enimmäisvääntö: 28 kNm.
  • 2-vaihteinen vaihteisto
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, 200 ja 265 kWh.
  • Toimintasäde: 100 km (jätehuoltokäyttö) – 180 km (jakelukäyttö).

Renault Trucks D Z.E.

• Kokonaispaino 16 tonnia
  • Mahdolliset akselivälit: 4 400 mm ja 5 300 mm
  • Sähkömoottori, jonka teho on 185 kW (jatkuva teho 130 kW)
  • Sähkömoottorin enimmäisvääntö: 425 Nm.
  • Akselikohtainen enimmäisvääntö: 16 kNm
  • 2-vaihteinen vaihteisto
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: 200 ja 265 kWh:n litiumioniakut
  • Toimintasäde: enintään 400 km

Renault Trucks – Member of the Volvo Group

Yli vuosisadan ikäiseen ranskalaiseen kuorma-auto-osaamisen perinteeseen nojaava Renault Trucks toimittaa kuljetusalan ammattilaisille monipuolisia ajoneuvoja (painoluokissa 2,8–120 t) ja palveluita, jotka mukautetaan jakelu, maansiirto- ja kaukokuljetustoimialoille. Renault Trucks ‑ajoneuvot ovat kestäviä ja luotettavia ja niiden polttoaineenkulutus on pientä, joten ne parantavat tuottavuutta ja helpottavat käyttökustannusten hallintaa. Renault Trucks myy ja huoltaa ajoneuvojaan yli 1 500 toimipisteen verkon kautta ympäri maailmaa. Renault Trucks ‑ajoneuvojen suunnittelu ja kokoonpano sekä useimpien osien tuotanto tapahtuu Ranskassa. Renault Trucks kuuluu Volvo Group ‑konserniin, joka on yksi maailman suurimmista kuorma- ja linja-autojen, maansiirtokoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajista. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja huoltoratkaisuja. Noin 105 000 henkeä työllistävällä Volvo Groupilla on tuotantolaitoksia 18 maassa ja tuotemyyntiä yli 190 markkina-alueella. Vuonna 2020 Volvo Groupin myynti oli 33,4 miljardia euroa (338,4 miljardia Ruotsin kruunua). Volvo Group on pörssiyhtiö, jonka rekisteröity toimipaikka on Ruotsin Göteborgissa. Volvon osakkeet on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq Stockholm).

Lisätietoja: Pasi Gerpe, myyntijohtaja, Renault Trucks, Volvo Finland Ab, puh. 050 505 8755, pasi.gerpe@renault-trucks.com

www.renault-trucks.fi