Renault Trucks lanseeraa uudet T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot

SÄHKÖKUORMA- ja PAKETTIAUTOT

Renault Trucks T E-Tech

Renault Trucks laajentaa täyssähköisten ajoneuvojen valikoimaansa ja lanseeraa vuodelle 2023 kaksi uutta mallia, joiden kokonaispaino on jopa 44 tonnia – Renault Trucks T E-Tech on suunniteltu aluekuljetuksiin ja Renault Trucks C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.

Renault Trucks jatkaa sitoutumistaan tukea asiakkaitaan energiasiirtymässä ja tarjoaa sähkökuorma-autoja kaikkiin käyttötarkoituksiin. Renault Trucksin valikoimassa on vuodesta 2020 lähtien ollut valikoima täysin sähkökäyttöisiä 3,1–26 tonnin kuorma-autoja, jotka valmistetaan Ranskassa. Vuoden 2023 alussa Renault Trucks tuo markkinoille kaksi uutta mallia, joiden kokonaispaino on jopa 44 tonnia: Renault Trucks T E-Tech on suunniteltu aluekuljetuksiin ja Renault Trucks C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.

”Sähköisten versioiden laajentuminen raskaisiin malleihin on erittäin toivottu lisä Suomen markkinoille. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ratkaisut pakettiautoista raskaisiin kuorma-autoihin ja juuri niissä segmenteissä missä sähköiset autot ovat parhaimmillaan”, Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Laaja valikoima sähkömoottoreita ja ajovoima-akkuja

Nämä Renault Trucksin uudet raskaan sarjan mallit varustetaan kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhteysteho on jopa 490 kW (666 hv). Kuorma-autoissa on myös Optidriver-vaihteisto.

Renault Trucksin T E-Tech- ja C E-Tech -malleissa on 2–6 litiumioniakkua, joiden kapasiteetti on 180–540 kWh. Ajoneuvojen akut voidaan ladata täyteen 9,5 tunnissa vaihtovirralla (jopa 43 kW) tai 2,5 tunnissa tasavirralla (jopa 250 kW). Kuorma-autoilla voidaan ajaa jopa 300 km yhdellä latauksella ja jopa 500 km yhden tunnin välilatauksella (250 kW:n pikalataus).

Viisi erilaista akselistoratkaisua ja kolme voimanottoa helpottavat päällirakentamista

Renault Trucksin uudet T E-Tech- ja C E-Tech -mallit voidaan varustaa kolmella voimanottotyypillä, joten ne sopivat kaikenlaisia päällirakenteita ja käyttötarkoituksia varten: saatavana on sähköinen voimanotto, sähkömekaaninen voimanotto ja vaihteiston voimanotto.

Näiden uusien sähkökuorma-autojen kokonaismassa on 44 tonnia, ja niitä on saatavana 4x2- ja 6x2-vetoautoina sekä 4x2-, 6x2- ja 8x4-tridem-tasakuorma-autoina.

Renault Trucksin T Tech- ja C E-Tech -mallit tulevat myyntiin vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, ja ne valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Ranskan Bourg-en-Bressessä.

3,1–44 tonnin täyssähköisten kuorma-autojen valikoiman ja kokonaisvaltaisen asiakastuen myötä Renault Trucks tehostaa strategiaansa ja asettaa tavoitteensa entistä korkeammalle: valmistaja arvioi, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia myydyistä ajoneuvoista ovat sähkökäyttöisiä.

Renault Trucks lyhyesti

Yli vuosisadan ikäiseen ranskalaiseen kuorma-auto-osaamisen perinteeseen nojaava Renault Trucks toimittaa kuljetusalan ammattilaisille monipuolisia ajoneuvoja (painoluokissa 3,1–60 t) ja palveluita, jotka mukautetaan jakelu-, maansiirto- ja kaukokuljetustoimialoille. Renault Trucks  ajoneuvot ovat kestäviä ja luotettavia ja niiden polttoaineenkulutus on pientä, joten ne parantavat tuottavuutta ja helpottavat käyttökustannusten hallintaa. Renault Trucks jakaa ja huoltaa ajoneuvojaan yli 1 500 toimipisteen verkon kautta ympäri maailmaa. Renault Trucks  ajoneuvojen suunnittelu ja kokoonpano sekä useimpien osien tuotanto tapahtuu Ranskassa.

Renault Trucks kuuluu Volvo Group  konserniin, joka on yksi maailman suurimmista kuorma- ja linja-autojen, maansiirtokoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajista. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja huoltoratkaisuja. Noin 95 000 henkeä työllistävällä Volvo Groupilla on tuotantolaitoksia 19 maassa ja tuotemyyntiä yli 190 markkina-alueella. Vuonna 2021 Volvo Groupin myynti oli 34 miljardia euroa (372 miljardia Ruotsin kruunua). Volvo Group on pörssiyhtiö, jonka rekisteröity toimipaikka on Ruotsin Göteborgissa. Volvon osakkeet on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq Stockholm).

Lisätietoja:  Pasi Gerpe, myyntijohtaja, Renault Trucks, Volvo Finland Ab, puh. 050 505 8755, pasi.gerpe@renault-trucks.com

Renault Trucks

Yli vuosisadan ranskalaisen kuorma-autoosaamisen perinnön pohjalta Renault Trucks toimittaa kuljetusalan ammattilaisille erilaisia ajoneuvoja (3,1-60t) ja palveluita, jotka on tehty jakelun, maansiiroon ja kaukokuljetus - segmentteihin. Renault Trucksin ajoneuvot ovat järeitä ja luotettavia, ja niiden polttoaineenkulutus on alhainen, mikä mahdollistaa suuremman tuottavuuden ja käyttökustannusten hallinnan. Renault Trucks myy ja huoltaa ajoneuvojaan yli 1 500 huoltopisteen verkoston kautta ympäri maailmaa. Renault Trucksin ajoneuvojen suunnittelu ja kokoonpano sekä useimpien komponenttien valmistus tapahtuu Ranskassa.

Renault Trucks on osa Volvo-konsernia, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen,   rakennuskoneiden sekä teollisuus- ja merimoottoreiden valmistajista. Konserni tarjoaa myös kokonaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo-konserni työllistää noin 95 000 henkilöä, sillä on tuotantolaitoksia 19 maassa ja se myy tuotteitaan yli 190 maassa. Vuonna 2021 Volvo-konsernin myynti oli 34 miljardia euroa (372 miljardia Ruotsin kruunua). Volvo Group on pörssiyhtiö, jonka kotipaikka on Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon osakkeet on listattu Nasdaq Tukholman pörssissä. www.renault-trucks.com