Uutiset


 

10.04.2015

RANSKAN POSTI TESTAA MAXITYA

Sähköauto koekäytössä - yhteistyö ympäristön hyväksi jatkuu

Renault Trucks ja Ranskan posti jatkavat pitkäaikaista kestävän kehityksen yhteistyötään ottamalla ensimmäisinä Euroopassa koekäyttöön toimintasädettä pidentävää vetyteknolgiaa hyödyntävän sähköauton. Tämän 4,5 tonnin sähkö-Maxityn toimintasäde on jopa 200 km, ja sitä testataan vuoden ajan arkikäytössä Juran departementissa sijaitsevassa Dolen kunnassa.

Renault Trucks testaa yhteistyössä kumppaninsa Ranskan postin kanssa Maxity Electrique -mallia, joka on varustettu Symbio FCell -yhtiön kehittämällä auton toimintasäteen kaksinkertaistavalla vetypolttokennojärjestelmällä. Vuoden kestävän testijakson aikana Renault Trucks tutkii vetyteknologian mahdollisuuksia jokapäiväisessä käytössä. "Tämä auto ei aiheuta melua ja sen ainoa päästö on vesihöyry. Sen toimintasäde on 200 kilometriä, mikä tekee siitä ihanteellisen päivittäiseen jakelukäyttöön kaupunki- ja taajamaympäristöissä", kertoo Renault Trucksin energiatehokkuusstrategiapäällikkö Karine Forien. Tavoitteemme tässä projektissa on tukea Euroopan kaupunkeja päästöjen vähentämisessä.

Ranskan postille, jonka sähköautokalusto on tällä hetkellä maailman suurin, tämä testi on jatkoa tähänastisille autokaluston toimintasäteen pidentämiseen tähtääville projekteille. Ranskan posti on koekäyttänyt vetysähköautoja Franche-Comtén hallintoalueen kirje- ja pakettipostin keräys- ja jakelutoiminnassa jo lähes vuoden ajan. "Vety on tehokas ja nykyaikainen ratkaisu sähköautojen käyttömahdollisuuksien ja toimintasäteen pidentämiseen. Laajemmin tarkasteltuna energian varastoinnin kehittäminen vetyratkaisujen avulla on myös yksi esimerkki energian käyttötavoissa tapahtuvasta vääjäämättömästä muutoksesta", kertoo Ranskan postin kirje- ja pakettikuljetusosaston johtaja Frédéric Delaval.

Renault Trucks on varustanut 4,5 tonnin sähkö-Maxityn polttokennojärjestelmän asennusvalmiudella yhteistyössä kumppaninsa Symbio FCellin kanssa. Maxity Électriquen noin 100 km:n toimintasädettä on polttokennoratkaisun avulla saatu pidennettyä 100 kilometrillä. "Kun auto on liikkeellä, sähkömoottoria syöttää kaksi toisiaan täydentävää energianlähdettä: polttokenno tarjoaa 20 kW:n tehopotentiaalin ja tämän ylittävästä tehontarpeesta huolehtivat akut. Auton seistessä polttokenno lataa akkuja tarvittaessa", kertoo projektijohtaja Christophe Vacquier. Polttokennon tuottamaa lämpöä puolestaan hyödynnetään ohjaamon lämmittämiseen, minkä ansiosta akkujen energiaa voidaan käyttää toimintasäteen takaamiseksi. Christophe Vacquier muistuttaa myös polttokennon toimintaperiaatteesta: "Säiliöihin varastoitu happi, ilma ja vety tuottavat veden käänteisen elektrolyysin avulla sähköä ja lämpöä. Prosessin päästötuotteena muodostuu vettä."

Ranskan posti ja Renault Trucks yhdistävät tämän sopimuksen nojalla voimansa ranskalaisen kuljetuskaluston luomiseksi. Kuten muutkin sähköautot, tämän alueen esiinnousu tulee varmasti vaikuttamaan teollisuuden, käyttäjien ja julkisen politiikan painotuksiin.