Uutiset


14.03.2016

RENAULT TRUCKS JA SOLVAY saivat INNOVAATIOPALKINnon

Komposiittimateriaalien tutkimustyö palkittiin

Parhaita komposiittimateriaali-innovaatioita palkitsevassa maailmanlaajuisessa JEC World 2016 -messutapahtumassa Renault Trucks sekä Solvay-yhtiöt palkittiin autoteollisuuden rakenteiden sarjassa. Palkittu innovaatio liittyy kuorma-auton ohjaamon keulassa käytettävän moduulirakenteen kehittämiseen.

Moduuli on valmistettu lasikuitulujitteisesta kestomuovikomposiitista. Käyttämällä teräksen sijaan lasikuitulujitteisia komposiittimateriaaleja maalaamattoman ohjaamon keulan massaa voidaan pienentää 25 prosenttia. Asiakkaille nämä edistysaskeleet näkyvät potentiaalisina polttoainesäästöinä ja suurentuneina hyötykuormina.

Tutkijat, suunnittelijat ja valmistajat kokoontuivat 8.–10. maaliskuuta Pariisiin, jossa järjestettiin komposiittimateriaaleihin keskittyvä maailmanlaajuinen JEC World 2016 -tapahtuma. Renault Trucks sekä ranskalainen Solvay – toimittajayhtiöiden HBW Gubesch (Saksa), SIKA (Sveitsi) ja Böllhoff (Ranska) tukemina – saivat innovaatiopalkinnon autoteollisuudessa käytettävien rakenteiden sarjassa.

Palkinto myönnettiin lasikuitulujitteisesta kestomuovikomposiittimateriaalista valmistetun ohjaamon rakenneosan kehittämisestä.

Lentotekniikassa ja monilla muilla sektoreilla jo käytettävät komposiittimateriaalit ovat terästä kevyempiä, mutta kuitenkin yhtä joustavia ja kimmoisia, jolloin tarvittavien osien määrä vähenee. Renault Trucksin tutkimustyö painottuu kestomuovipohjaisiin komposiittimateriaaleihin.

– Otamme ilolla vastaan tämän palkinnon. Se todistaa, että olemme matkalla oikeaan suuntaan, kertoo Renault Trucksin tutkimusjohtaja Marc Lejeune tyytyväisenä.

– Tässä tutkimuksessa osoitettiin, että käyttämällä teräksen sijaan lasikuitulujitteisia komposiittimateriaaleja maalaamattoman ohjaamon keulan massaa voidaan pienentää 25 prosenttia. Asiakkaille nämä merkittävät edistysaskeleet näkyvät potentiaalisina polttoainesäästöinä ja suurentuneina hyötykuormina.

Renault Trucksin suunnittelijoiden painopiste oli ohjaamon keulan rakenneosien kehittämisessä.

– Nämä osat ovat erityisen painavia, ja ohjaamon monet muut osat, kuten kojelauta, on kiinnitetty niihin, Marc Lejeune kertoo.

– Niihin kohdistuva rasitus on huomattava. Siksi projektissa mukana olevat suunnittelijat paitsi suunnittelevat osan myös testaavat sen joustavuutta ja kimmoisuutta kestävyystestialustoilla sekä osan kestävyyttä törmäyskokeilla. Tämä on ehdottoman tärkeää ennen tuotantovaihetta.

– Vaikka olemme vasta tutkimustyön alkuvaiheessa ja meillä on vielä monta vaihetta edessä ennen kuin voimme edes harkita tuotannon aloittamista, lasikuitulujitteiset komposiittimateriaalit ovat meille looginen tutkimusalue niiden painoa keventävien vaikutusten ansiosta, Marc Lejeune päättää.


Lisätiedot

Mikko Aules, Tuotepäällikkö, Renault Trucks, Volvo Finland Ab, 050 433 7913,
mikko.aules@renault-trucks.com

Annika Martas, Marketing Communications & PR Manager, Renault Trucks, Volvo Finland Ab,  puh. 040 734 2799, annika.martas@renault-trucks.com

www.renault-trucks.fi
www.instagram.com/renaulttruckssuomi

Kuvat ladattavissa osoitteessa:
http://corporate.renault-trucks.com/en/press-releases/2016-03-09_renault_trucks_composite_jec_award.html


Renault Trucks mallistokuvat www.renault-trucks.fi -”Mediapankki” -> Pictures -> Vehicles
http://renault-trucks.phototheque.biz/site//bases/default/res_mos.asp

Renault Trucks kuuluu Volvo Group Trucks konserniin, Suomessa Volvo Finland Ab:hen. Asiakkaita palvelee laaja ja laadukas Volvo Group Trucks verkosto, jossa on Renault Trucks kuorma-autojen ja palvelutuotteiden myynti, sekä auktorisoidut huolto-sekä korjaamopalvelut. Renault Trucksin kattava mallisto on kokonaan uudistunut. Osoituksena onnistuneesta malliston uusiutumisesta voi pitää Renault Trucksin saavuttamaa, kansainvälistä Vuoden Kuorma-auto, International Truck of the Year 2015-titteliä.