Uutiset


 

11.07.2013

Uusi mallisto: asiakkaan liiketoiminnan kannattavuus

Siirtyminen Euro 6 päästövaatimuksiin hyödynnetään täysin uudistamalla täydellisesti koko mallisto.

Renault Trucks hyödyntää täysimääräisesti siirtymisen Euro 6 päästövaatimuksiin uudistamalla täydellisesti koko mallistonsa. Volvo Group on investoinut malliston uudistamiseen kaksi miljardia euroa eikä koskaan aikaisemmin Renault Trucks ole toteuttanut yhtä tiukkaa testiohjelmaa. Tavoite on ollut selkeä: tarjota täydellinen, luotettava ja suorituskykyinen työkalu, joka auttaa asiakkaita pitämään kustannukset kurissa. Investoinnin tuloksena Renault Trucks on kehittänyt kuorma-auton, joka on kuljetusyritykselle todellinen tuloksenteon väline, ei jätä omistajaansa pulaan ja josta kuljettajat voivat olla ylpeiltä.

Uuden Renault Trucks malliston esittely 11. kesäkuuta oli ennennäkemätön tapahtuma, ei vähiten siksi, että koskaan aikaisemmin yksikään hyötyajoneuvojen valmistaja ei ole uudistanut koko mallistoaan yhdellä iskulla. Uudistuksen teki mahdolliseksi Volvo Groupin kahden miljardin euron investointiohjelma ja Renault Trucksin äärimmäisen tiukka testausohjelma uuden malliston toteuttamisessa.

Laatu ja luotettavuus eivät synny sattumalta. Sitä on edeltänyt loputtaman pitkä testi- ja tutkimusohjelma. Projekti käynnistyi vuonna 2008 ja sen aikana 300 autolla ajettiin 10 miljoonaa kilometriä testejä parhaan laadun varmistamiseksi. Lisäksi ohjelmaan kuului viisi miljoonaa tuntia testejä todellisissa käyttöolosuhteissa -40 C ja +60 C välisissä lämpötilaeroissa.

Uuden malliston muotoilu ja suunnittelu on tapahtunut tiiviissä yhteistyössä yli 50 kansainvälisen asiakkaan kanssa. Renault Trucksin tavoitteena oli kehittää mallistosta asiakkaiden tarpeita mahdollisimman hyvin palveleva tuotantoväline, joka tukee asiakkaiden liiketoimintaa, johon voi luottaa kaikissa ajo-olosuhteissa ja josta kuljettajat ovat aidosti ylpeitä.

Tämän tavoitteen tuloksena Renault Trucks on nyt esitellyt kokonaan uuden rahti- ja jakeluliikenteen sekä työmaa-autojen malliston.


Renault Trucks T - uusi rahtiliikenteen mallisto

Renault Trucks rahtiliikenteen malliston perusidea on tarjota auto, joka erilaisia moduuliratkaisuja hyödyntämällä soveltuu kaikkiin rahtiliikenteen kuljetustarpeisiin. Renault Trucks T -mallistossa yhdistyy pieni polttoaineen kulutus kaukoliikenteen kuljettajien arvostamaan ohjaamon mukavuuteen. Perusteellisten tuulitunnelitestien pohjalta suunnitellussa aerodynaamisessa ohjaamossa jalostuu Renault Premiumin korkea hyötysuhde ja alhainen polttoaineen kulutus Magnumin mukavuuteen ja ylellisyyteen – yhdessä ja samassa autossa. Kokonaan uutta ohjaamoa täydentää edistyksellinen, Euro 6 -moottoriin perustuva voimalinja.

Uusi Renault Trucks T mallisto jatkaa Premiumin rahtiliikenteen autojen vahvaa pyrkimystä auttaa omistajaansa alentamaan polttoainekustannuksia. Tehokkuutta korostava muotoilu ja uusi voimalinja tekevät T -mallistosta polttoaineen kulutukselta yhden markkinoiden taloudellisimmista rahtiautoista. Samanaikaisesti kun T -mallisto täyttää tiukat Euro 6 vaatimukset, on kulutus laskenut 5 prosenttia aikaisempaan mallisukupolveen verrattuina.

Renault Trucks T mallisto tarjoaa lukuisia ennennäkemättömiä etuja. Uusi 2,5 metriä leveä ohjaamo on entistäkin tilavampi ja mukavampi. Leveää sänkyä täydentää ylävuode, joka voidaan muuttaa ylimääräiseksi säilytystilaksi. Moottoritunneli on vain 200 mm korkea ja vaihtoehtoisesti on tarjolla myös kokonaan tasalattiainen ohjaamo. Ajomukavuuden takaavat erityisesti Renault Trucksille suunnitellut RECARO® istuimet, ergonomisesti toteutettu kojelauta, jossa on markkinoiden suurin 7 tuuman näyttöruutu ja mahdollisuus vaihtaa kytkimien paikkaa yksilöllisten tarpeiden mukaan.  T- mallin ohjaamossa on lisäksi sekä sisältä että ulkoa avattava säilytystila sekä 85 asteen kulmassa avautuvat ovet. Kuljettavan mukavuutta ja turvallisuutta lisäävät lukuisat aputoiminnot, esimerkiksi ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot ja kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä.

Uuteen T-mallistoon on tarjolla Euro 6 -normit täyttävät DTI11 ja DTI13 moottorit. Koko mallistossa on vakiona automatisoitu Optidriver vaihteisto, jossa on uusi vaihteensiirron ohjausjärjestelmä. Mallistossa on kokonaan uusi ilmanottojärjestelmä (Electronic Air Control Unit, EACU), polttoaineen kulutusta alentava muuttuvatilavuuksinen ohjaustehostimen pumppu ja jopa 1475 litran polttoainesäiliö. Huoltotoimintoja helpottavat erilliset sähkö- ja hydrauliikkaputkitukset alustassa, jossa elektroniikka on sijoitettu rungon oikealle ja hydrauliikka vasemmalle puolelle.

Tarvittaessa kuljettajalla on käytettävissä 24/7 painike, jonka avulla auto voidaan paikallistaa ja lähettää auton dataa vianmääritystä varten lähimmälle Renault Trucksin maailmanlaajan verkoston 1600 huoltopisteestä. T-mallisto on myös integroitu Renault Trucks Optifleet järjestelmään, jolla kuljetusyritys pystyy tehostamaan kuljetuskalustonsa tuottavuutta.  Järjestelmään kuuluu analysointityökalu, jonka avulla kuljetusyritys voi seurata kuljettajien ajokäyttäytymistä. Ennakoivan ja taloudellisen ajon Optifuel koulutuksen on osallistunut jo 25 000 kuljettajaa ja sen avulla kuljetusyritys pystyy vähentämään polttoainekuluja jopa 15 %.

Renault Trucks D - uusi jakeluautomallisto

Uuden jakeluautomalliston suunnittelun peruslähtökohtia oli Renault Trucksin pitkä kokemus jakeluautojen valmistajana sekä syvällinen tuntemus jakeluliikenteen erityistarpeista ja odotettavissa olevasta kehityksestä.  

Vaikka uusi Renault Trucks jakelumallisto perustuu aikaisempaan mallistoon, on tuloksena nyt aikaisempaa selkeämpi kokonaisuus, jossa yhden malliston kolme eri mallia kattavat asiakkaiden kaikki tarpeet.

Renault Trucks D -mallisto sisältää kolme eri mallia: Renault Trucks D kattaa painoluokat 10-18 tonnia, leveä Renault Trucks D Wide sijoittuu luokkaan 16 - 26 tonnia. Mallisto täydentyy myöhemmin autolla, joka sijoittuu painoluokkaan 3,5 - 7,5 tonnia.

Euro 6 normien mukaiset uudet taloudelliset DTI 5 ja DTI 8 moottorit perustuvat testattuun ja erityisesti kaupunkiajoon ohjelmoituun teknologiaan. Uudet moottorit jatkavat aikaisemmalle mallistolle luonteenomaista alhaista polttoaineen kulutusta, jota tehostaa jo 900 rpm kierrosnopeudesta alkava vaihtamistarvetta vähentävä maksimivääntö. Uuden 4-sylinterisen moottorin suoritusarvot vastaavat aikaisemman 6-sylinterin arvoja, jolloin pienempään moottoriin siirtyminen lisää auton hyötykuormaa.

Renault Trucksin koko mallistossa on vakiona automatisoitu vaihteisto, joka alentaa polttoaineen kulutusta, vähentää mekaanisten osien kulumista, alentaa huoltokustannuksia ja auttaa kuljettajaa keskittymään liikenteeseen. Monet Renault Trucks D malliston uudistuksista on suunniteltu vähentämään käyttö- ja huoltokustannuksia, kuten esimerkiksi siirtyminen aikaisemmasta yksiosaisesta puskurista kolmesta eri osasta koottuun puskuriin.

Asiakkaat jotka haluavat entisestään lisätä kalustonsa tuottavuutta, voivat nyt hyödyntää Optifuel ohjelmaa myös jakelumalliston autoissa. Käyttämällä polttoaineen kulutuksen seurantaan ja analysointiin kehitettyä Optifleet ohjelmistoa ja siihen liittyvää kuljettajakoulutusta voidaan yrityksen polttoainekustannuksia vähentää jopa 15 prosenttia koko kaluston osalta.

Jakeluliikenteessä asiakkaiden tarpeet ovat hyvin erilaisia ja kaluston pitää vastata tarkasti eri ajotehtävien vaatimuksia. Siksi Renault Trucks tarjoaa jakeluliikenteeseen yli 100 erilaista mallia, joissa on ennakoitu mahdollisimman pitkälle myös päällirakentajien tarpeet. Välittömästi autotilauksen jälkeen päällirakentaja pystyy näkemään netin kautta auton mittapiirroksen ja kaikki tekniset tiedot. Tämä helpottaa päällirakennesuunnittelua ja lyhentää asennusaikaa keskimäärin 20 prosenttia.

Renault Trucks D – mallisto on suunniteltu täyttämään asiakkaiden erilaiset kuljetustarpeet maailmanlaajuisesti. Renault Trucks on sitoutunut olemaan asiakkaan tukena auton koko elinkaaren ajan. Renault Trucks tarjoaa asiakkailleen myös erilaisia rahoitus- ja vakuutusratkaisuja, tehokkaita apuvälineitä polttoaineen kulutuksen seurantaan ja taloudellisin ajon koulutukseen sekä laajan huoltoverkoston varmistamaan auton pysymisen tuottavassa työssä mahdollisimman tehokkaasti.

Renault Trucks Euro 6 mallisto on suunniteltu ilmentämään kustannustehokkuutta, luotettavuutta ja ylpeyttä.  Volvo Group, johon Renault Trucks kuuluu, on tehnyt merkittävän investoinnin niin malliston kuin sen valmistamisen tarvittavien tehtaiden ja tuotantolinjojen kehittämiseen. Uusi myyntiorganisaatio vahvistaa Renault Trucksin maantieteellistä kattavuutta lisäämällä myynti- ja huoltopisteiden määrää 30-40 prosenttia valituilla markkina-alueilla. Uusi mallisto ja maailmanlaajuisen konsernin tuki antavat Renault Trucksille kaikki mahdollisuudet kasvattaa asiakaskuntaansa ja markkinaosuuttaan merkittävästi.

Kuvia uudesta Renault Trucks mallistosta löytyy täältä

Lisätietoja

Mikko Aules, tuotepäällikkö mikko.aules@renault-trucks.com
Erkki Evilä, myyntipäällikkö erkki.evila@renault-trucks.com